Welke techniek wordt er nou gebruikt bij het tracken van vliegtuigen?

http://casper.frontier.nl/

Op deze site kan men zien waar vliegtuigen zijn. Ik lees hier in de FAQ dat er een antenne op het kantoor staat die de data van vliegtuigen ontvangt met o.a de plaatsbepaling.

Echter, hoe komt men aan die gegevens? Welke techniek wordt erbij gebruikt, welke frequentie etc?
Ik lees wel iets over S-mode..?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In ca. 60% van de vliegtuigen zit een ADS-B/Mode S transponder, die om de paar seconden allerlei gegevens van het vliegtuig uitzendt, zoals ID, snelheid, koers, etc.
Deze signalen worden uitgezonden op ca. 1090 Mhz, en als hobbyist kun je ze zelf ook ontvangen en zichtbaar maken.
escape