Apparaten met US stekker

Als je elektronica importeert, bijvoorbeeld uit China of de VS, zit er vaak een US stekker bij.

Nu staat bij de productomschrijving wel altijd: geschikt voor 100-240V. Maar kan dit wel? een universele elektronische apparaat in voltages? En kan ik dus gewoon de stekker omwisselen naar een EU stekker?

Ik heb hier bijvoorbeeld een batterijlader, waar staat: Powered by 100~240V AC. Er zit een US stekker bijgeleverd geen EU stekker. De stekker+koord zijn wel extern, en doormiddel van een snoertje wat je ook in je pc kunt doen verbonden. Er staat verder geen nuttige info over bij. Alleen natuurlijk wat het product kan en doet.

Dankjewel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Je kunt er eenvoudig een andere stekker aan zetten. Het staat op het apparaat dat het geschikt is voor voltages tot 240 volt (in nederland zitten we nu op 228 volt dat wordt langzaam opgeschroefd naar 240 om een stabieler net te krijgen)
Maar het waar je wel naar moet kijken of het apparaat ook geschikt is voor 50 hertz in Amerika hebben ze 60 hertz. De meeste apparatuur waar een omvormer tussen zit is wel geschikt voor zowel 50 als 60 hertz maar degene die direct het lichtnet in gaan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vlgs mij kun je hem het beste insteken in een stekkerdoos die je normaal gesproken gebruikt voor het buitenland. Ik weet niet hoe je dat noemt. Er zitten dan verschillende soorten stopcontacten in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet je effe kijken of je een adapter kan vinden van Us naar Europees
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen even een ander stekker eraan pluggen is niet voldoende. Als je alleen dat zou doen, komt er een piekspanning waardoor het apparaat het begeeft. Je zult het dus moeten omvormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er inderdaad staat van 100 tot 240 V AC is dit geen enkel probleem. Ik heb zelf diverse apparaten in de VS gekocht en gebruik ze hier in NL. Heb natuurlijk wel zo'n 'euro' plug erop gezet, maar daar zit verder geen enkele elektronica in.

Toegevoegd na 2 minuten:
Staat er echter alleen 100-110 V, dan natuurlijk niet doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt dit apparaat veilig gebruiken op een spanning die tussen 100 - 240 volt wisselstroom ligt. De US stekker kun je gewoon vervangen door een stekker die in onze Nederlandse stopcontacten oast.