Als er ooit een tv of camera ontwikkeld wordt waar meer pixels / resolutie in zit dan het menselijk oog feitelijk heeft, zouden we dit kunnen zien?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Die zijn er al heel lang.
Het enige verschil is, dat het oog alleen het centrum van een beeld scherp ziet. Een foto ziet alles scherp.

De kwaliteit van het centrum van het oog is er al. Maar om een foto te maken die zo groot is als een heel gebouw, die zijn er nog niet.
Dat hoeft ook niet want het oog kan dat hele gebouw ook niet scherp zien. Het oog moet het gebouw daarvoor scannen. Hij neemt dus steeds maar stukjes van het gebouw. Dat gebeurd dus met alles wat we zien.
Het scherptedeel wat wij scherp kunnen zien is maar heel klein. Nog niet eens 1 vierkante centimeter. Niet voor niets zie je het oog continu heen en weer gaan terwijl we een boek lezen. Dat is puur scannen.
Dan is de fotocamera toch wel veel beter dan dat.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als mijn berekening klopt, dan heb je een 13.924 pixel camera nodig om een scherpe afdruk te maken van 1cm^2.
Zelfs de oudste camrecorders hadden al die resolutie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt:)
Dit lijkt me genoeg om de vraag te sluiten.

Andere antwoorden (2)

Ja. Je kan het ding wel zien. Of je een verschil ziet met bijvoorbeeld een dia vraag ik me af. We maken foto's met 12 mp camera's en die laten we dan zien op een monitor die niet verder komt dan 100 dpi. Een ouderwets fotorolletje kan 50 mp per foto opslaan. Zie jij het verschil?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die zijn er al.

"Worden de gangbare HD-schermen aangeduid met de term 2K (1920 x 1080) beeldpunten. Canon toont schermen met 4K (4096 x 2160) beeldpunten en zelfs 8K (8192 x 4320) beeldpunten. Deze monitoren leveren een fantastisch scherp beeld, een leek zal bij de schermgrootte van 30 inch nauwelijks het verschil tussen de 4K- en 8K-schermen kunnen zien. Deze monitoren lijken dan ook vooral bedoeld voor de professionals die straks de beelden met de extreme hoge resolutie moeten gaan bewerken."

Voor thuis heeft het, volgens mij, dus geen extra toevoeging.