Welke maat laskokers heb je nodig voor UTP?

http://www.infratel.nl/gereedschap/krimptangen/607777.html
Is een (te) grote maat nadelig, of kan dat eigenlijk niet te groot?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

UTP kabels dienen niet onderbroken te worden door lassen. Ze moeten uit één geheel bestaan.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een lastang en zo'n zilveren kokertje zou het geen probleem moeten opleveren (zeker niet op korte afstanden).
Ik heb 't hier trouwens ook een meneer van de KPN zien doen. Werkt prima. Nu wil ik ook zo'n tang! :)
In elk geval beter contact dan bij zo'n doorlusblokje.
escape
13 jaar geleden
In dat geval heb je zo een tang niet nodig. Elke las verslechtert de eigenschappen van je verbinding. Die hoort er niet in thuis, die wil je niet. Maar als je het toch doet, kun je het net zo goed met een kroonsteentje doen, dat maakt dan ook niets meer uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kroonsteentje maakt een slechtere verbinding dan een koude las.
escape
13 jaar geleden
Kun je dat aantonen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een kroonsteentje wordt de boel alleen maar aan elkaar geschroeft. Met name bij soepele UTP zal 't contactoppervlak dan minder zijn dan bij een koude las.
escape
13 jaar geleden
Het contactoppervlak is van geen enkel belang bij dit soort verbindingen. Het is geen startkabel! :)
Je hebt ze in diversen maten. Ik gebruik altijd 0,8 mm, dan blijft de koker (groen) er mooi omheen zitten.

En ik zou idd een utp kabel vervangen ipv gaan 'lassen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervangen is soms geen optie - veel te langdurig / duur.