Gans de straat zonder licht .....behalve in mijn kelder Kan iemand dit verklaren.

Enkele dagen geleden was het licht en stroom uitgevallen in onze straat : geen straatverlichting , nergens elektriciteit ..... ook bij mij thuis.....behalve in mijn kelder daar bleef het licht gewoon branden.
Iemand een mogelijke verklaring ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De keldergeesten waren je goed gezind blijkbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met zo'n panne staat heel de straat buiten....en iemand had licht gezien onder mijn voordeur.
iemand vertelde me vaag iets over phases ....maar begreep het niet.

Het beste antwoord

Normaal gesproken zijn huizen en straatverlichting in een straat opgedeeld over 3 fasen (van 400 Volt). Het kan zijn dat in je huis meerdere fases aanwezig zijn, verdeeld over de zekeringgroepen. Bij krachtstroom heb je bijvoorbeeld alle 3 de fasen. Als de hoofdzekering "van de straat" van 2 fasen uitgevallen is, kan het zo zijn dat je toevallig in je kelder wel nog licht had. Ik ga er dan wel vanuit dat er toch nog andere mensen in de straat zijn geweest die ergens nog spanning hadden, maar dat je daar gewoon niet van op de hoogte bent.

Toegevoegd na 8 minuten:
Hier staat een soortgelijke vraag / discussie die misschien wat verhelderend werkt: http://www.circuitsonline.net/forum/view/80889
Zonder te kunnen tekenen is het wat moeilijk uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

blijkbaar andere aansluiting/groep ?
was er ook bij anderen in de kelder licht ?
capthavoc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee alleen bij mij . Maar mijn electriceit is over 4 verdiepingen verdeeld met 25 amp per verdieping , maar beneden de som=100 ampere