Gans de straat zonder licht .....behalve in mijn kelder Kan iemand dit verklaren.

Enkele dagen geleden was het licht en stroom uitgevallen in onze straat : geen straatverlichting , nergens elektriciteit ..... ook bij mij thuis.....behalve in mijn kelder daar bleef het licht gewoon branden.
Iemand een mogelijke verklaring ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Normaal gesproken zijn huizen en straatverlichting in een straat opgedeeld over 3 fasen (van 400 Volt). Het kan zijn dat in je huis meerdere fases aanwezig zijn, verdeeld over de zekeringgroepen. Bij krachtstroom heb je bijvoorbeeld alle 3 de fasen. Als de hoofdzekering "van de straat" van 2 fasen uitgevallen is, kan het zo zijn dat je toevallig in je kelder wel nog licht had. Ik ga er dan wel vanuit dat er toch nog andere mensen in de straat zijn geweest die ergens nog spanning hadden, maar dat je daar gewoon niet van op de hoogte bent. Toegevoegd na 8 minuten: Hier staat een soortgelijke vraag / discussie die misschien wat verhelderend werkt: http://www.circuitsonline.net/forum/view/80889 Zonder te kunnen tekenen is het wat moeilijk uit te leggen.

blijkbaar andere aansluiting/groep ? was er ook bij anderen in de kelder licht ?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100