Waarom geeft mijn naaimachine zo vaak dit effect?

Heel vaak, en op dit moment voortdurend, is dit (zie afbeelding) het resultaat van de onderdraad. Die is niet in te stellen wat spanning betreft geloof ik. Er is wel een wieltje voor spanning maar dat is van de bovendraad vermoed ik, en dat staat op gemiddelde spanning. Vaak gaat het allemaal goed, maar soms gebeurt voortdurend dit. Of er nu weinig of veel draad op de spoel zit die onderaan zit maakt hierbij niks uit, het effect doet zich in beide situaties voor. Ik voeg ook een afbeelding bij van het type naaimachine (Singer Serenade). Alvast bedankt voor uw hulp.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
Heb je wel de juiste naalden en draad voor de stof die je gebruikt?

Het beste antwoord

Ook de spanning van de onderdraad is bij iedere machine in te stellen. Waarschijnlijk zit de stelschroef op het spoelhuis. Als je het spoelhuis eruit hebt en het totaal aan een draad van de spoel laat hangen moet het niet meteen afrollen, maar ook niet klem zitten. Als je het geheel dan laat schokken (zoals bij een jo-jo) dan moet hij telkens weinig afrollen, dan is de spanning goed. Maar het kan ook zijn dat je de draden verkeerd hebt gespannen op de bovenkant van de machine. Neem alles nog eens door met de handleiding erbij.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan inderdaad de draadspanning zijn die dit euvel veroorzaakt.
Ik weet echter uit ervaring dat een goede smeerbeurt ook wonderen kan verrichten.
Mijn wederhelft heeft dezelfde naaimachine en als dit bij haar machine gebeurt mag ik deze een flinke smeerbeurt geven (de machine he!) en dan loopt alles weer als een .... naaimachine :-)
Dus ik zou zeggen probeer eerste eens met de machine te smeren alvorens je begint te rotzooien met instellingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Maar doe dat dan wel met naaimachine-olie, anders loopt er helemaal niets meer! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja met ruwe petroleum zou ik er niet aan beginnen hoor! :-D
Ivana
9 jaar geleden
Nee, ik bedoel niet de fietssmeerolie gebruiken. Dat heb ik ooit een vriendin zien doen.
Ik denk dat het komt doordat de naald bij het inrijgen van de bovendraad niet in de goede positie staat. Je moet de naald bij het inrijgen helemaal omhoog hebben staan, dan staan de spanningsschijven waar de draad tussendoor gaat open. Wanneer je de draad lager hebt staan, gaan de spanningsschijven tegen elkaar staan, en kan de draad er dus niet tussen, dan krijg je dit effect en loopt je machine vast.
Dit lijkt me niet te komen door een verkeerder onderdraadspanning, te meer omdat het soms wel voorkomt en soms niet.
Wel is de opmerking bij de reacties over de juiste naald een waardevolle. Het is verbazend hoeveel de naald verschil kan maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Naalden maken alleen verschil bij het door de stof heen komen, maar niet voor de spanning van onder- of bovendraad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt, niet voor de spanning, maar de boel kan er wel door in de soep lopen. Een verkeerde naald kan snel beschadigen of krom worden, waardoor de bovendraad de onderdraad niet meer goed omhaalt.
Maar zoals ik in het begin van mijn antwoord schreef, vermoed ik dat het heeft te maken met de spanningsschijven die bij inrijgen niet goed openstaan.