Wat verbruikt deze apparaten aan energie??

Hallo allemaal, ik zou graag willen weten wat een fohn en stijltang verbruiken aan energie. Het wordt vaak door mijn dochter gebruikt, en ik ben bang om een hoge afrekening te krijgen aan het eind van het jaar.
Bedankt alvast voor jullie reacties.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Dat verschilt per apparaat. Het energie-verbruik staat meestal ook wel aangegeven, ook op een föhn. Doorgaans zijn apparaten die warmte opwekken flinke verbruikers.
Als je wilt uitrekenen hoeveel een apparatuur van bv. 200 Watt nu daadwerkelijk kost, dan moet je meten hoelang je 'm gebruikt en even kijken naar de kWh-kosten van je energie-leverancier.
Stel dat je per kWh 30 cent moet betalen en je gebruikt een apparaat van 200 Watt 10 minuten, dan heb je in die 10 minuten (=1/6 uur) precies 0,2 * 1/6 *30 =1 cent verbruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dan moet je naar 't wattage kijken. Hoe hoger, hoe duurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt heel erg aan het aantal watt de fohn is je hebt ze van 300 watt tot 1200 watt de stijltang verbruikt niet veel omdat deze op korte tijd snel heet word , ik heb ook een dochter die alle dagen haar haren fohn de en de stijltang gebruikte maar ik heb nooit hoeven bij betalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo, je hebt niet hoeven 'bijbetalen'?
Elke kWh die je gebruikt, moet je betalen hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je betaald een voorschot en op t einde van het jaar betaal je het verschil..of je hebt meer verbruikt je betaald bij..of je hebt minder verbruikt en krijgt terug of je betaald een maand minder of niets
Niet zo heel veel. Zolang ze deze dingen niet uren lang gebruikt is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze verbruiken stroom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klik op ,,afbeeldingen,, bij Google en vul in in het zoekvenster ,,energiemeter,,

Zeer handig apparaat, dat steekt men in de wandcontactdoos en daar het apparaat in wat men
gaat gebruiken.

(ook handig om nu eens te kijken of die oude koel of vrieskast/kast wel zo zuinig is of welhaast vervangen moet worden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord van Honni.
Ik zou me als het om kosten gaat eerder druk maken om bijvoorbeeld TV (lager verbruik, maar staat vaak uren aan). Wasdroger (zeer hoog verbruik > 2000 Watt. Afwasmachine (ook hoog wattage, maar dat is vooral in het begin, bij het opwarmen van het water)
Dus de was een keertje buiten hangen en je dochter kan weer een maand föhnen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kijken naar het wattage op het plaatje is niet voldoende, maar geeft wel een indicatie.
1000 Watt betekent 1 kilowatt.
Je betaalt je rekening per kilowatt uur.
Dus een strijkijzer 1 uur aan laten staan van 1000 watt, is 1 kilowatt uur, dat zal ongeveer 25 cent kosten.

Wat op het plaatje niet staat , maar wat je ook niet betaald, maar energetisch wel gebruikt, is cosinus phi.
Dat is de faseverschuiving tussen spanning en stroom.
Waarschijnlijk gaat dat te ver hier, maar het komt er op neer dat je energie gebruikt die je niet betaalt en niet op het plaatje van je apparaat staat.
Toch draagt het bij aan de milieuvervuiling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op elk apparaat staat het vermogen op in Wattage. Dat is verplicht. Dus kijk eens op die betreffende fohn en de stijltang en je weet het.