Onttrekt een magnetron vitamines en/of mineralen uit de voeding tijdens het ontdooien/bereiden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Eten uit de magnetron kan zelfs iets gezonder dan eten dat anders is bereid. Wanneer je bijvoorbeeld broccoli kookt, gaat er heel wat vitamine C verloren in het water.

Als je het in een magnetron bereidt, komt er helemaal geen water aan te pas. Alle vitamines die normaal in het water oplossen, blijven dus keurig behouden.

Er zijn nog andere voordelen van eten klaarmaken in de magnetron:

•Je hebt niet veel zout nodig en dat is goed voor je gezondheid. Gerechten die je in de magnetron klaarmaakt, hebben namelijk meer smaak dan wanneer je ze kookt. De reden daarvan: bij het koken gooi je veel van de smaakstoffen samen met het kookwater weg.
•Je gebruikt minder vet, want boter heb je niet nodig voor de bereiding van eten in de magnetron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De elektromagnetische golven zijn niet ongezond voor jou en je maaltijd. Soms is het eten zelfs gezonder. Omdat de bereidingstijd veel korter is dan koken, gaan er minder vitaminen verloren. Er komt in de magnetron ook geen water te pas. Alle vitaminen die daarin normaal oplossen, blijven nu lekker in het voedsel zitten. Bovendien hoef je bij een magnetronbereiding minder zout te gebruiken en geen vet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een technisch verhaal over de precieze werking:
Een magnetron werkt door microgolfstraling, meestal bij een frequentie van 2,45 GHz door het voedsel heen te leiden. Water dat in het voedsel aanwezig is, absorbeert de straling, zodat deze omgezet wordt in warmte. Elk watermolecuul is een elektrische dipool, dat wil zeggen dat het ene uiteinde een positieve lading bezit en het andere uiteinde een negatieve lading. Door de elektromagnetische straling wordt het molecuul heen en weer gedraaid, waarbij het zich gelijk richt aan het wisselende elektrisch veld. Deze beweging veroorzaakt de warmte. Sommigen menen dat er resonantie van de watermoleculen optreedt, maar deze resonantie treedt bij veel hogere frequenties op.
Naast water zijn ook de vetmoleculen in het voedsel effectief voor het omzetten van de stralingsenergie in warmte

De schaduwzijde van de magnetron

Hans Ulrich Hertel, profesor aan de universiteit van Lausanne, publiceerde in 1991 een onderzoek waarin werd gewezen op het feit, dat voedsel gekookt in de magnetron, grotere gezondheidsrisico’s met zich mee kunnen brengen dan voedsel gekookt op de conventionele wijze. Bij de vrijwilligers die voedsel hadden gegeten die waren bereid in de magnetron, werden, volgens deze professsor, belangrijke veranderingen ontdekt in het bloed

Dit waren ondermeer een verlaging van alle hemoglobine- (bloedarmoede) en cholesterolwaarden, vooral HDL- (goede cholesterol) en LDL (slechte cholesterol)-waarden en -verhouding. De witte bloedcellen toonden een sterkere korte-termijnvermindering na de inname van in de magnetron bereid voedsel dan na de inname van alle andere varianten. A1 deze indicaties wezen in de richting van vermindering van goede gezondheid en van degeneratie. Bovendien was er een sterk verband tussen de hoeveelheid microgolven in het testvoedsel en het lichtgevend vermogen van luminescente bacteriën, die blootgesteld werden aan serum van proefpersonen, die dat voedsel aten.

Geen prettige opsomming en het geeft in ieder geval stof tot nadenken. De resultaten zijn echter nog verstrekkender en het gebruik van een magnetron zou zelfs kankerverwekkend zijn. Zij hebben onder andere geconstateerd als je voedsel uit de magnetron eet, er een toename optreedt van het aantal kankercellen in het bloed.