Is een sterke (200mW) rode laser zonder IR/UV filter schadelijk? En zo ja, wanneer?(binnen, buiten, direct contact)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je verstandig bent is het natuurlijk geweldig om zo een laser te hebben, maar je moet er verdomd mee uitkijken. Het gebrek aan IR filter betekend vooral dat je 200mW niet volledig wordt omgezet in zichtbaar (rood) licht, maar voor een groot deel in IR. Je moet er mee oppassen, direct contact is fataal voor je ogen als het langer dan zo'n ¼ seconde is. Ook met weerspiegelingen (spiegels/ramen/blinkende voorwerpen) moet je oppassen! De omgeving maakt niet veel uit, binnen is het even schadelijk als buiten.
De persoon die voor mij heeft gereageerd zei dat klasse 3B zwaar verboden is in Nederland, en verwees zelf naar de wiki pagina. Als ik daar op kijk, lees ik dat je een laser t/m klasse 3B in bezit mag hebben, maar niet verhandelen. Dus een geïmporteerde laser van maximaal klasse 3B is geen probleem, als je hem in Nederland hebt gekocht dan is volgens mij alleen de verkoper strafbaar.
Als je veel met de laser gaat doen en geen groot risico wilt lopen, zijn er veiligheidsbrillen te koop die je beschermen tegen weerkaatsingen of incidentele blootstelling. Uiteraard beschermd het je niet als je de laser potrecht op je oog mikt voor enkele secondes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ten eerste is het zwaar verboden in Nederland. (klasse 3B).
Ten tweede zeer schadelijk. Je kunt er door plastic mee branden op een afstand van ca, 50 meter. Zou er zeker voorzichtig mee zijn. Kijk even op Wikipedia dan krijg je hopelijk een nog beter beeld van het gevaar.