Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

De stroomkosten gaan omhoog, de kosten van de panels naar beneden. Het kan nu al uit (uitgesmeerd over langere termijn), als je een beetje koffiedik-kijkt - tenminste als ze zo lang mee gaan als men over 't algemeen veronderstelt.
Vergeet ook niet om na te gaan of je nog subsidie kunt krijgen of dat je een deel van de kosten van de belasting kan aftrekken.
Exact zeggen na hoeveel jaar je 't terugverdient hebt, is moeilijk vantevoren in te schatten. Ik denk dat je na een jaar of 12 je geld terugverdiend hebt. Er zijn trouwens ook kleine windmolentjes die je bijv. tegen de gevel (als je een puntdak hebt) kunt zetten (in de punt). Die valt niet eens zoveel op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoelang het duurt voor dat je een zonnepaneel hebt terugverdiend is van heel veel factoren afhankelijk.
Prijs, kwaliteit, soort, ligging en soort huis, subsidie etc. etc.

Als je lid bent van de Vereniging Eigen Huis, dan kan ik je het uitgebreide artikel op de site over zonnepanelen aanbevelen. Je zult daar alle antwoorden op je vragen vinden. Mocht je zelf geen lid zijn, dan is er vast wel iemand in je familie- of vriendenkring die wel lid is, en je zou op hun computer het hele artikel eens kunnen lezen.
Ik denk dat je dan alles weet wat je weten wilt.

Mocht het niet lukken via kennissen of familie dan kun je
ook even naar de Vereniging Eigen Huis bellen. Het
hele artikel heeft ook in 'eigen huis magazine' gestaan, en dat nummer is natuurlijk na te bestellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is bij ieder soort zonnepaneel verschillend; maat van het paneel, rendement, etc. Er zijn energieleveranciers die er korting op geven.

Wat ook heel belangrijk is in je calculatie: Heb je een meter die ook terug levert? Daarmee bedoel ik dat er word geregistreerd hoeveel stroom je terug geeft aan je energieleverancier. Dan moet je wel een energieleverancier nemen die de terug geleverde stroom ook koopt.

Een nieuwe meter die ook terug levert kun je aanvragen bij je netbeheerder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding