Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil meerdere TL bakken samen dimmen. Maar hoe?

Ik heb meerdere TL bakken in het plafond met daarin een Elektronisch Voorschakelapparaat (EVSA) van OSRAM 1-10V dimbaar. Nu wil ik die samen op 1 dimmer aansluiten en ben een dummie wat betreft verlichting en techniek. Hoe ga ik hier te werk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
748

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk lopen de draden van de bakken het plafond in. Maar ergens komen ze samen. Dat punt moet je opzoeken en dan de draad voor de splitsing van een dimmer voorzien. Als je niet bij dat punt komen (omdat de draden het beton van het plafond ingaan)kan is dit geen oplossing. Want zou je zover terug gaan als de verdeelkast dan wordt alles wat je op die groep hebt, en dat is in de regel alles wat tot een bepaald vertrek (of meerdere) gedimd.
Wat je dan nog doen kan is de bakken loskoppelen van de draden die het plafond ingaan en ze allemaal op één snoer aansluiten dat je vervolgens op een stopkontakt in de kamer zet met een dimmer ertussen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mijn informatie kun je TL-lampen niet dimmen. Spaarlampen ook normaal niet, maar er zijn tegenwoordig dimbare spaarlampen in de handel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding