Soort van multimeter om draden mee te meten zonder ze te strippen?

Ik ben al in het bezit van een goede multimeter maar daar zitten gewoon de bekende pennen bij om mee te meten.

Echter ik zoek een soort van klemmetjes die je in plaats van de pennen kunt aansluiten die je op een draad kunt prikken zonder dat je de betreffende draad hoeft te strippen.

Of heeft iemand anders een andere handige manier om diverse kabels op een kabelboom een voor een te meten wanneer en hoeveel spanning er op komt te staan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Ik ben reeds lang in het bezit van zo een meetpen die past op iedere multimeter. Deze zijn hier in de handel de koop bij de auto onderdelen en gereedschap zaak en ook bij de elektronicashop. Het zijn meetpennen met een klein uitsparing waar de draad dan inligd en een naald van boven doorprikt. Zo wordt de draad steeds ondersteund. Men kan ook prikken zonder ondersteun. Er zijn meerdere modellen van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De enige meter die ik hiervoor ken is de amperetang.
Hiermee meet je de stroom door de kabel, zonder fysieke aansluiting te gebruiken.
Nadeel is wel natuurlijk, dat er echt een stroom door die kabel moet lopen. Dus weerstand kun je niet meten.

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMTE6MDAwMS4wMDk2LjM5NjBjZDUyJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28tODg1OS0xJn5TdGF0ZT0zMzQxMjkzMjk1====?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=amperetang&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=®isseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus spanning kan je niet meten, alleen de stroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
antwoord is goed, alleen je hebt de verkeerde link:
rechts in beeld ff op "Directe productlink" klikken..
Zo'n klemmetje zal de isolatie moeten doorprikken en die isolatie is er niet voor niks.

Er zijn wel apparaatjes die kunnen meten of er spanning op een draad/kabel staat en ook de stroomhoeveelheid (ampère), dat heet een amperetang.

De hoeveel spanning (voltage) is alleen te meten door contact te maken tussen twee punten.

Als je echt niet bij het begin of eind van de kabel kan, dan is de enige optie die ik nog heb is om met een afbreekmesje een klein stukje isolatie weg te snijden. (ik ga er ff vanuit dat het om ongeveer 12v gaat, dit NIET bij 220v doen!)
Daarna goed tape erom.

Toegevoegd na 5 minuten:
hieronder de link van de tang in het antwoord hierboven