Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

LED's in serie of parallel solderen?

Ik ben van plan om zelf een achterlicht te gaan maken van rode ledjes. Heeft iemand ervaring met meerdere LEDs aan elkaar solderen? De LEDs moeten gewoon allemaal tegelijk aan en uit gaan.

Mijn vraag is daarbij: Kan ik deze LEDs het beste in serie zetten of parallel aan de 12v voeding? Er moeten ongeveer 30 rode LEDs in.
En heb je daarbij eventueel een uitleg/handleiding hoe je de weerstand dan moet berekenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je zult met 30 leds , uitgaande van 2V/Led en 14.4 volt dus
ongeveer 5leds in serie nemen , elke serie zijn eigen weerstand en dan 6 strengen parallel.
Het best neem je een gelijkrichter op, dan heb je geen polariteistproblemen, aardt een van de uiteindelijke aansluitingen.
Ik ga hier uit van GaAs Leds, zijn het hoogvermogen indiumnitride leds met rode kleurstof (die heb je ook ) dan neemt elke led 3.6 V op en kun je dus max 3 leds in serie en dan 10 strengen maken. Geef wederom iedere streng zijn eigen ballastweerstand.
Per gewone led houd je 20 mA aan , is het een remlicht dan mag bij 14.4 V de led 30-50mA hebben.
Je kunt ook rode 1 Watt leds nemen, dan heb je aan 3 leds echt genoeg.
In dat geval moet je wel uitkijken dat ze niet als mistachterlichten gezien worden, rode vermogensleds van 1 watt geven veel licht, (minstens)vergelijkbaar met 20 gewone leds!
Vergeet nimmer gelijkrichter en ballast, leds kunnen (alhoewel het diodes zijn ) heel slecht tegen de stroom verkeerd om te krijgen, vandaar de bruggelijkrichter als advies, in dat opzicht voldoet dat veel beter dan alleen een diode als de 1n 4007.
Wil je de stroom stabieler hebben , plaats dan ook een 7812 stabilisatie IC.
Het vraagt wat meer werk, je installatie gat echter veel langer mee.
LEDs gaan op zich bij juist gebruik 50 000 -200 000 uur mee, maar met tegenstrompulsen zijn ze zomaar kapot.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het advies is om ze in serie te zetten. Een complete uitleg (In engels weliswaar) vind je hier:http://www.kpsec.freeuk.com/components/led.htm#series
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.okaphone.nl/led/

astublieft.

ik zou strengen maken in seerie die gevoed kunnen worden door je 12 volt voeding en er daar 2 of 3 van maken. en die paralel op je 12V voeding zetten.

let op. LED`s zijn diodes dus goed aansluiten, ( ze heben een + en een - zijde)

en als ik me niet vergis heb je waneer je ze in seerie zet geen weestand nodig. maar dit kan ik je niet met 100% zekerheid zeggen.

kijk voor de zekerheid en informatie even op: http://www.circuitsonline.net/

veel suc6

Toegevoegd na 21 minuten:
okee sorry wel weerstandje nodig. maarja.

volg deze link: http://www.okaphone.nl/led/

vul alles naar waarheid in en je krijgt vanzelf welk weerstandje je nodig hebt.

ik zou seerie strengen maken die 12 V gevoed worden en dan die strengen paralel op die 12V aansluiten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spanning in volts heb je niet vermeld. Dit is erg belangrijk om te weten hoeveel spannin je LED nodig heeft. Is de spanning 12v dan is het gemakkelijk en kun je alle leds in een parallelschakeling zetten. Is de spanning bv. 4 volt dan kun je setjes maken van 3 leds van 4 V in serie die dan weer 12 V nodig hebben. In mijn voorbeeld kun je dan weer 10 setjes (van 3) in een parallelschakeling zetten.
Liever had ik de ingangsspanning van de leds gezien om een antwoord op maat te geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, zonder die gegevens,kun je geen passend antwoord geven. +

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding