Er loopt stroom tussen de PC-kast en metalen voorwerpen. Wat is dat en hoe kan dat?

Als ik de stekker in de PC heb (het maakt niet uit of ie verder aan staat of niet) en de metalen kast beetpak en tegelijk een metalen verwarming o.i.d, dan voel ik een stroom lopen. Is dat 5V? En hoeveel ampere is het?
Ik ben nog niet dood dus 't zal geen 220V zijn met een hoog ampere.

De PC werkt verder gewoon. Het probleem gaat niet weg als ik ALLE stekkers behalve de voedingsstekker uit de PC haal. Het stopcontact aan de muur is geaard (tenminste het is geen ouderwets stopcontact en heeft 2 gaatjes en aan de onderkant zo'n metalen stripje).

Kan 't komen door stofopeenhoping in de voeding o.i.d, en dat daar de stroom dan door gaat lopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (9)

Het is toch lekstroom. Als deze groep beveiligd is met een aardlekschakelaar en deze springt er niet uit dan zit er in ieder geval geen sluiting in. Als er veel stof in de PC zit zou dat de oorzaak kunnen zijn. Uitblazen zou uitkomst kunnen bieden. Hiervoor zijn speciale spuitbussen in de handel met samengeperste lucht en absoluut vochtvrij. Nu eerst wel even alle stekkers verwijderen alvorens de PC open te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je alles even moet aarden.
bijv een draadje naar de c.v?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet een pc aansluiten op een geaard stopkontact. Hij is ook geleverd met een geaard snoer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is 12 volt en geen 5 of 220.
de min van de voeding maakt misschien sluiting .
en wat al eerder gezegd is ,stof ophopingen kunnen mede een oorzaak zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb ik ook last van, heb ook gemeeten en het rommelde een beetje tussen de 110/160Volt, ook mijn stopcontact is niet geaard. mjha geeft geen probleemen bij mij, je voelt het wel maar lijkt mij niet dodelijk. ( k zal eens meeten hoeveel Ma er loopt) maar met je pc zal niks mis zijn hoor ider aperaat heeft wel last van wat inductie stroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar bij ons is 't stopcontact wel geaard :).
Als je de tinteling ook voelt als je de aarde in de wandcontactdoos aanraakt en gelijk de Verwarming.
Dan moet je even de aarding controleren van de verwarming. Vroeger werden deze niet geaard tegenwoordig is dat wel verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
... en soms met kunststofbuizen aangesloten; dat maakt de aarding ook 'anders'. :-)
Als het (geaarde) stopcontact ver van de meterkast ligt, kan door inductiestroom spanning op de aarddraad worden opgewekt. Typisch 110-130V.
Soms helpt het om op nog een ander punt de aarddraad te aarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar er altijd inductie stroom is zul je dit probleem altijd hebben, je kunt het eventueel voorkomen door een magneetspoel om de draden te klikken dan voorkom je dat of de stekker omdraaien in het stopkontakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
the current that flows in the casing of the PC is not due to dust accumulation or anything else..it is because your motherboard is attached to one side of the casing..and the current leakage is due to the circuit of the motherboard which happens to touch the casing..the voltage flowing through the casing is around 6V..Moreover, the amount of current flowing doesnot matter because it is the voltage that gives us the shock and not the current..larger the voltage greater is the shock...and voltage and current have inverse relation, that is when voltage is higher current is lower and vice-versa...if u want to remove that shock from the casing, ground the case directly...u can do it by using a small piece of metal touchin the ground and casing..