Is dit kastje nodig?

In de badkamer hebben wij een afzuiging zitten, die afzuiging werkt via een schakelaar, en daar zit een vertraginskastje aan verbonden, deze is doorgebrand. (zie foto).

Heb ik dit kastje nodig, of kan ik ook rood op rood en wit op wit aansluiten? Dus eigelijk naar mijn idee dan gewoon de vertraging er uit halen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

ja dat kan.
zorg wel dat het vochtvrij/werend aangeslote wordt.
en laat na het badderen/douchen het licht even aan zodat de vochtige lucht afgevoerd kan worden.

Toegevoegd op 29-04-2009 20:20:49
aangesloteN

ik ga er nu wel van uit dat je ventilator nog goed is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan heb je waarschijnlijk de oorzaak van het doorbranden gevonden. Ik vermoed dat je ventilator vastgelopen is waardoor daar kortsluiting ontstaan is.
Hoe om je het aansluit maakt in deze niet uit, wisselstroom kijkt niet zo nauw ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een nieuwe ventilator haalt, haal er dan een met ingebouwde vertraging, ben je in een keer klaar. Mocht je geen nieuwe willen kopen, oude eruit halen, schoonmaken, koolborstels vervangen en met een beetje mazzel doet ie het weer, maar tegenwoordig kiezen we sneller voor vervangen.
Als je het zogenaamde naloop relais verwijderd gaat de ventilator direct uit als je de lamp uit doet. Deze vertraging is ervoor dat je de ventilator nog een tijdje kunt laten draaien. Er zijn ook ventilatoren met een hygrostaat, die schakelen uit als het vocht voldoende weg is. Zorg dus wel dat de lamp aanblijft tot als het vocht uit de badkamer afgezogen is, dan is het geen probleem de vertraging te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vertraging dient er alleen maar voor dat deze niet direct aan slaat als je alleen maar even naar het toilet moet, je tanden moet poetsen, de wasmachine aan zet etc.

Je kunt deze best direct aansluiten buiten de vertraging om. Hou er dan alleen wel rekening mee dat de vertrager vaak ook nog een reducerend effect m.b.t. de voltage heeft op de afzuiging. Dus in feitte als een adapter werkt. Hier moet je wel rekening mee houden. Eén te hoge voltage helpt de ventilatie snel naar z'n grootje...

En niet geheel onbelangrijk: Als het allemaal kan. Zorg er dan wel voor dat er geen vocht bij de contactdraadjes kan komen. Eén electrisch gelade condens kan een vervelend effect hebben...