Ik heb een schakelaar die bediend het licht en een stopcontact.

Hij werkt niet naar behoren omdat de stopcontact meeschakeld met het licht. Nou is dit niet zo’n probleem want die wandcontactdoos gebruik ik nooit.
Staat er dan ook stroom op die wandcontactdoos als er niks in staat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.2K

Antwoorden (6)

Als je bedoelt dat er geen steker van het een of ander in zit: ja als het licht aan staat wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net zoals ieder ander werkend stopcontact..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is vermoedelijk verkeerd aangesloten, dit is vrij eenvoedig te verhelpen.Zekering van de betreffende groep uitzetten, schakelaar open schroeven, schakeldraad losmaken van stopcontact, draadje vanaf andere kant schakelaar doortrekken zodat het stopcontact voor de schakelaar aangesloten zit.
Controleren of alles goed en vast zit, dichtschroeven en stroom erop zetten.
Ik hoop dat je m'n uitleg begrijpt, zoniet laat er iemand naar kijken die het wel begrijpt. Niet lelijk bedoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mwoch, vraagsteller heeft geen probleem met de huidige situatie, dus geen reden het te "repareren". Hij/zij vraagt zich slechts af of er ook stroom op het stopcontact staat als je er niets insteekt.
Dus je hebt een stopcontact en een lamp die tegelijk door dezelfde schakelaar worden geschakeld. Opzich is dit een wel vaker voorkomende situatie, er heeft vast ooit een extra lamp in dat stopcontact gezeten (of iemand heeft het inderdaad verkeerd aangesloten).

Nu vraag je of er stroom op het stopcontact staat als er geen stekker in zit, toch? Er staat spanning op wanneer het licht aan is, maar stroom gaat pas lopen wanneer je een apparaat in dat stopcontact steekt en aanzet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de schakelaar aan staat, "werkt" het stopcontact, als de schakelaar uit staat, "werkt" het niet - als ik je goed begrijp.

Dat betekent dan het volgende.

Als de schakelaar aan staat, staat er de gebruikelijke 230 V wisselspanning op het stopcontact. Je kunt er dan een apparaat op aansluiten, en dat apparaat zal werken. Je kunt er je vingers instoppen, en je zult een schok krijgen, die je wel of misschien ook niet kunt navertellen.

Als de schakelaar uit staat, kun je een apparaat op het stopcontact aansluiten, maar dat apparaat zal niet werken omdat er geen stroom zal kunnen lopen. Als je je vingers in het stopcontact steekt, is er nu een kans van 50% dat je wel of geen schok krijgt. Dat hangt af van de aansluiting van de bedrading.

Expliciet: het is dus _niet_ zo dat je dan nooit een schok kunt krijgen. Een apparaat, of een schemerlamp, of wat dan ook zal het _niet_ doen, maar het is best mogelijk dat jij _wel_ een schok zult krijgen.

Een stopcontact heeft namelijk een fasekant en een nulkant. Als de schakelaar de fasekant schakelt, kun je je vingers veilig in het stopcontact steken (mits de schakelaar uit staat natuurlijk), en zul je geen schok krijgen. Maar als de schakelaar de nulkant schakelt, staat er op de fasekant nog altijd die spanning van 230 V. Een apparaat zal het niet doen omdat de stroom niet kan wegvloeien via de (uitgeschakelde) nulkant. Maar als jij je vingers in het stopcontact steekt, kan de stroom wel wegvloeien via je voeten naar de aarde, en zul jij dus een schok krijgen.

Een spanningsmeter laat je zien welke mogelijkheid het bij jou is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Als de schakelaar uit staat, kun je een apparaat op het stopcontact aansluiten, maar dat apparaat zal niet werken omdat er geen stroom zal kunnen lopen. Als je je vingers in het stopcontact steekt, is er nu een kans van 50% dat je wel of geen schok krijgt. Dat hangt af van de aansluiting van de bedrading." Dit moet je me toch eens uitleggen...
Als het stopcontact na de schakelaar zit en die staat uit en een apparaat dat je er op aansluit werkt ook niet door gebrek aan stroom.... Hoe kom je dan op die 50% kans dat je alsnog geëlektrocuteerd wordt??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die uitleg heb ik toch al gegeven? Zie mijn een-na-laatste alinea, over de fasekant en de nulkant. Kun je aangeven wat je daar niet aan snapt? Ik wil het best uitleggen, daar gaat het niet om, maar als ik niet oppas schrijf ik de betreffende alinea in andere woorden nogmaals op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een schakelaar schakelt altijd de fase! (Of het moet zijn dat een of andere amateur de boel heeft geinstalleert.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het feit dat het stopcontact meeschakelt met het licht, doet vermoeden dat er een amateur aan het werk is geweest. Dan kan het dus best zijn dat de schakelaar de nul schakelt in plaats van de fase. Als de schakelaar al goed is gemonteerd, is het ook nog mogelijk dat elders een amateur bezig is geweest. Bijvoorbeeld bij het aansluiten van de bedrading die naar deze stopcontact-schakelaar-combinatie loopt. Of bij het maken van een verbinding in een lasdoos ergens halverwege. Met elektriciteit neem ik geen risico. Bij werken met elektriciteit gaat alles uit, ook de (vermoede) nuldraad! Vaak verbind ik zelfs alles expliciet met aarde voordat ik aan het werk ga. Dan ben je nog redelijk veilig wanneer je met meerdere personen aan het klussen bent, en iemand anders per ongeluk de hoofdschakelaar op aan zet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het zat bent om telkens met je vingers te voelen of ergens nog stroom opstaat, doe je er goed aan een voltmeter of een spanningsschroevendraaier te gebruiken. Vertrouwen is goed, maar controle is beter! Dus altijd eerst testen of je meetapparatuur ook werkt!
Vermoedelijk heeft hier ooit alleen een schakelaar gezeten. Normaal gesproken gaat de plus(spanningvoerende draad) naar de schakelaar en gaat van daar uit naar de lamp. De lamp krijgt rechtstreeks de min (spanningsloze draad). Met anders woorden als de schakelaar om gaat loopt er een stroom van de plus naar de min correct dus. Degene die de schakelaar met WCD geplaatst heeft is vergeten een draad van de min door te trekken vanaf de lamp. Wat er nu gebeurt is dat zolang de lamp aan is het circuit loopt maar als de schakelaar om gaat het circuit weg is. Hier heb je de extra draad nodig!!