Haalt mijn telefoon data op als mijn navigatie aanstaat in het buitenland?

Volgende week ga ik met de auto naar Zuid-Frankrijk en ik heb zelf geen TomTom, wel heb ik mijn telefoon (HTC Desire) hier zit google maps op met een speciaal navigatie programma. In Nederland doet deze het echt prima, maar wat gebeurt er als ik naar het buitenland ga? Ik kan mijn navigatie (in Nederland) al helemaal instellen en de route berekenen maar haalt mijn telefoon dan alsnog data op in het buitenland waardoor ik gewoon moet betalen? Als dit niet gebeurt, wat gebeurt er dan als ik verkeerd rij en hij moet een nieuwe route berekenen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Alleen als het kaartmateriaal al op je foon hebt staan en een ingebouwde GPS ontvanger hebt, zul je geen internetkosten (hoeven) maken. Probeer het maar in Nederland. Definieer een route, schakel je internet af (data-roaming en in dit geval ook de GPRS/Edge/3G/etc -> verwijder SIM bv) en probeer de route uit. Wil je GSM nog extra data uit het internet laden, dan zal hij dit ook in Frankrijk doen. Hou er in het buitenland rekening mee, dat sommige apps in de achtergrond verbinding maakt met het internet en dus kosten veroorzaakt.

Je telefoon zal geen data ophalen zodra je in het buitenland zit als je maar de route volgt die Google je geeft. Wanneer je gaat afwijken van de route gaat 'ie wel internet op om een nieuwe route te berekenen. Als alternatief zou je de trail van Navigon kunnen gebruiken. Deze kun je 30 dagen gratis gebruiken en maakt geen gebruik van Internet maar van zijn data op de SD kaart. Wanneer je van de route zal afwijken kost dat je geen internet "tikken".

zorg dat je een programma hebt die gebruik maakt van je gps otvanger in je telefoon. gps signaal ontvangen kost niets. zet je internet uit in het buitenland... fijne vakantie!

Als je google maps of google navigatie gaat gebruiken, reserveer dan absoluut extra geld voor je telefoonrekening op het einde van de maand, want je gaat hoe dan ook meer betalen voor je dataverbruik. Puur om het feit dat google de routekaart gaat downloaden, of je hem nu vooraf instelt of niet, hij zal zich tussentijds gaan updaten (al was het maar omdat de mensen van Google willen weten waar jij je bevindt op het moment dat je hun producten en diensten gebruikt). Wat je zou kunnen doen is al je dataverkeer uitschakelen, en daarmee bedoel ik je umts/gprs of packet-gegevens. Met een Android-telefoon kan je onder je instellingen aangegeven dat je bij 'roaming' geen dataverkeer wilt toestaan. Dit heeft mij tijdens een korte vakantie in Duitsland echt heel veel gescheeld. Ik had er namelijk ook niet bij stilgestaan dat Google maps rustig de kaarten probeert te downloaden...Best wel dom eigenlijk, maar goed, in de frustratie naar het zoeken naar een parkeergarage in een vreemde stad, probeerde ik Google...achteraf was ik best wel blij dat ik het vinkje had aangekruist om vooral geen dataverkeer toe te staan bij roaming. Wil je 100% zekerheid, installeer dan kaarten van een willekeurig navigatiesysteem op je geheugenkaartje van je gsm en ga lekker navigeren en zet de bel en -data functie van je telefoon uit. Goede reis!!!

Bronnen:
eigen ervaring op de bankrekening!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100