Kan ik de 12V stekker in de auto laten zitten wanneer er een klein LED lampje op zit?

Voor de telefoon in de auto heb ik een 12V stekker die ik in de sigarettenaansteker prik. Hier zit een klein LED lampje op.

Kan ik deze rustig in de auto laten zitten (en het LEDje dus laten branden) wanneer ik niet aan het rijden ben i.v.m. de accu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Een gemiddelde indicator-LED (zo heet zo'n lampje) verbruikt rond de 50 mW.

Een gemiddelde koplamp zit rond de 50 W. Twee koplampen zitten dus rond de 100 W. Dat is 2000 keer zoveel als jouw indicator-LED.

Je kunt je koplampen rustig een uur vergeten zonder dat je de accu leegtrekt. Dat betekent, dat je jouw oplader rustig 2000 uur kunt laten zitten zonder dat je je zorgen hoeft te maken.

2000 uur, dat is ruim 2,5 maand.

Ook al blijft er binnen je telefoonaansluiting ook wat elektronica actief, waardoor dat ding dus wat meer verbruikt dan alleen de 50 mW voor het LED-je  --  dan nog hoef je je geen zorgen te maken.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat is geen probleem, die zal de accu niet snel uitputten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is zal de spanning van die sigarettenaansteker worden afgekoppeld als je de sleutel uit het contact haalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kun je makeen jaar laten zitten. Ledjes gebruiken niet veel.