het uitgezonden vermogen en de gevoeligheid van de ontvanger zijn belangrijke parameters voor het bepalen van de maximale afstand die een radar kan bestrijken. Een derde belangrijke parameter die de maximale afstand bepaalt is de pulsherhalingsfrequentie (Pulse Repetion Frequency of PRF). De PRF is omgekeerd evenredig met de tijd tussen twee uitgezonden radarpulsen. Een voorbeeld: wanneer de herhalingsfrequentie van een radar 1000 Hz is, is de tijd tussen twee opeenvolgende radarpulsen 1 milliseconde. In deze ene milliseconde kan de radarpuls - die zich met de lichtsnelheid voortplant - een afstand afleggen van 1 ms x 300.000 km/s = 300 km. Aangezien de puls de detectie-afstand tweemaal moet afleggen (eenmaal van de antenne naar het doel, en eenmaal terug van het doel naar de antenne), is het maximale bereik in dit geval 150 km.
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
+ Zie ook:
https://boatingcompass.org/what-you-need-know-marine-radar/
Bordensteker
een jaar geleden
-
Dit antwoord past totaal niet bij de gestelde vraag. Hier heeft de vraagsteller niets aan!
De maximale afstand dat een marineschip-radar een ander schip detecteert is ongeveer gelijk aan de maximale afstand dat iemand bij goed zicht in de mast naast de (graag uitgezette) radarantenne met een goede verrekijker het andere schip zou kunnen zien.
Het Wikipedia-verhaal van de maximale afstand gaat uit van een voldoende hoog geplaatste antenne, dan wel een voldoende hoog vliegend doel. Scheepsradar kan echter niet over de horizon kijken, en een radar op een schip heeft om een vergelijkbaar ander schip te kunnen waarnemen een veel kleiner bereik dan het technisch mogelijke bereik van de apparatuur zelf. Het gaat om de plaats van de antenne, en de grootte en vooral de hoogte boven de waterlijn van het doelschip.
En de ‘boatingcompass’ bron lijkt er van uit te gaan dat de lezer deze basiskennis al heeft.
De volgende formule kan gebruikt worden om het maximale bereik van een (scheeps)radar te berekenen:
Maximale radar range in zeemijlen = 2,1 x (wortel hoogte antenne + wortel hoogte target).
(Hoogten gemeten in meters boven de waterlijn.)
https://www.elmarteeuwen.com/reisvoorbereiding/radar-aan-boord/#Radar_horizon
Om een voorbeeld te geven: een marineschip met de antenne op 15 meter hoogte ziet een ander schip met een 15 meter hoge opbouw op 16,26 zeemijl afstand = 30,12 km.
Bordensteker
een jaar geleden