Mijn geiser van vaillant houd de temperatuur niet vast.wat kan de oorzaak zijn?Gr. Axel?

een jaar geleden
1.1K
TurfGraver
een jaar geleden
Welk temperatuur moet een geiser vasthouden?
LeonardN
een jaar geleden
Wellicht bedoel je een boiler?
https://www.boilermarkt.nl/verschil-tussen-boiler-geiser/

Antwoorden (1)

Een geiser is een doorstroomtoestel. Dat wil zeggen dat het water dat er koud in gaat in het apparaat wordt opgewarmd en er direct als warm water uit komt. Er is geen voorraad warm water in een geiser.

De temperatuur van het water dat er uitkomt wordt bepaald door 3 factoren:
1 - de temperatuur van het water dat er in gaat. Over het algemeen is dit vrij constant van temperatuur. Alleen als je een lange aanvoerleiding hebt die niet diep ondergronds of anderszins goed geïsoleerd is (op een camping met stacaravans bijvoorbeeld) kan het zijn dat het aanvoerwater warmer is als het buiten ook langdurig warm weer is. De bovenste laag van de aarde warmt dan op waardoor ook het water in de ingegraven waterleidingen iets wordt opgewarmd.

2 - Hoe hard je geiser brandt is natuurlijk van belang voor de temperatuurstijging van het water in de geiser. Op het apparaat kun je instellen hoeveel gas er verbruikt moet worden. Daarnaast is er nog een kleine variabele mogelijk in de kwaliteit van het gas, zowel bij aardgas als flessengas kunnen er verschillen in samenstelling zijn die de vlam heter of minder heet laten branden. Van groter invloed daarop is vaak de hoeveelheid zuurstof in de lucht. Bij een erg hoge luchtvochtigheid gaat je vlam meer oranje branden en geeft die minder hitte dan een strakke blauwe vlam.

3 - Op dit moment waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak van afwijkende watertemperatuur: de hoeveelheid water die per minuut door je leiding stroomt. Door de droogte en hitte kan de waterdruk lager zijn dan normaal als veel mensen (en bedrijven) extra water verbruiken om te sproeien of te koelen. Als de geiser net zo veel hitte geeft als anders maar er stroomt minder water door, dan wordt dat water dus warmer dan je gewend was.

Gebruik je een thermostatische (douche)kraan, dan werkt dat mogelijk niet goed i.c.m. een geiser. De thermostatische kraan mengt door minder warm water te vragen in plaats van extra koud water toe te voegen. Maar omdat er minder warm water van de geiser wordt gevraagd, gaat dat water langzamer lopen en komt het er warmer uit dan wanneer de warmwaterkraan vol open zou staan. De eindtemperatuur van het douchewater is dan dus warmer. De thermostatische kraan corrigeert dat en vraagt nog minder warm water, waardoor dat nog heter wordt aangeleverd.

Alleen bij enkele nieuwe duurdere toestellen wordt de brander ook aangestuurd door de hoeveelheid water. Oudere en simpelere geisers geven heter water als er minder doorstroming is.
een jaar geleden