Licht uit een lantarenpaal wordt naar mijn auto-motorkap "gezogen",irritant op voorruit?

In het donker trekt, "zuigt"/trekt de motorkap het licht uit de wegverlichting (bijv. lantarenpaal) aan en een lichtbundel beweegt zich dan rechts van de auto naar links en verdwijnt links onder in de motorkap. Als je stilstaat kun je die lichtbundels van alle kanten waarnemen, afhankelijk van de lichtbronnen natuurlijk. Het lijkt of iemand met een laserpen op de voorruit schijnt. HOE KAN DIT? Het is uitermate irritant met rijden in het donker.

een jaar geleden
1.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Reflectie .
SingingCoyote13
een jaar geleden
heb je hier een foto van ik kan moeilijk voorstellen wat je bedoeld
aub plaats foto en stel vraag hiermee opnieuw
klaasbo
een jaar geleden
Helaas geen foto. Maar ga vanavond in een auto zitten bij een lantarenpaal of andere lichtbron en je zult zien,dat je geen hinder ondervindt van die lichtbron, ik dus wel, wat ik al schreef, het lijkt of er iemand in die lichtbron zit met een laserpen en op de voorruit richt, misschien zo wat duidelijker,maar....net als mijn buurman,die kon het eerst ook niet geloven,nu wel dus.

Antwoorden (2)

Het licht / lichtbundel van ledlicht lantaarnpalen is heel verschillend. Ik kan bij uw probleem wel iets bij voorstellen maar ervaar het anders. Voor mijn werk rij ik veel door de nacht en ervaar het ouderwetse lantaarnlicht fijner dan de ledverlichting lantaarnpalen. Ik denk dat insecten dat ook hebben want je ziet niets bij led maar wel bij de ouderwetse lantaarnpalen. Zou dat het kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
De glimmende lak op je motorkap weerkaatst het licht van de lantaarnpalen. Elk type auto heeft een andere motorkap, maar bij elke auto met een wat langere neus en dus grote motorkap komt dit voor. Per vorm van de motorkap is de baan van het licht verschillend en dus ook of het effect optreedt als je ver van de lamp rijdt, er recht onder of er vlak voor. Juist als het vlak voor de lamp gebeurt, is het het meest storend omdat je dan nog niet zelf het lamplicht rechtstreeks ziet. De lengte van de bestuurder kan ook verschil maken of het storend is of niet.

Om het te voorkomen is de meest simpele oplossing: stop met het poetsen van je motorkap. Als dat ding vies en vaal is, zal het licht niet worden weerkaatst. Wil je toch een spic-en-span auto, dan kun je het effect verminderen door de kap juist extra op te poetsen. Als de lak wel spiegelt, maar allemaal kleine minuscule krasjes heeft, wordt het licht naar meer kanten weerkaatst dan wanneer het echt als een spiegel zou reflecteren en is de kans dat het jouw oog bereikt dus groter. Nadeel van dat extra spiegeleffect: als er een lamp zodanig schijnt dat het toch in je oog reflecteert, dan is dat meteen extra fel.

Wel een oplossing, maar misschien niet toegestaan: plak je voorruit af op de plekken waar je je motorkap kunt zien. Gewoon aan de binnenkant met goedkoop semi-permanent plakfolie. Dan kan het er ook zo weer vanaf worden getrokken zonder schade.

Permanente oplossing: laat je motorkap mat spuiten of plakken (wrappen). Je kunt ook je hele auto doen, maar dat wordt een dure grap. En je moet het maar net mooi vinden.
een jaar geleden
klaasbo
een jaar geleden
Prachtig verhaal, waarvoor mijn dank, echter biedt niets dé oplossing hoe goed bedoeld ook. Inmiddels met meerdere Ford Puma rijders contact gehad, niemand begrijpt er iets van,ook mensen met TOPglans op hun motorkap,is niet het probleem.Velen dachten aan de voorruit verwarming,bij mij dan, want niemand heeft een probleem. In het donker begint het bij de eerste lantarenpaal en bijv. in de nieuwe tunnel bij het Ajax stadion, iedere seconde zo´n lichtbundel over je voorruit heen.Ik heb de auto 2 weken en keerde afgelopen zaterdag voor het eerst in het donker naar huis en...kwam misselijk thuis! Tot op heden niemand met een oplossing, België ook ingeschakeld. Wat trekt ,in de auto, dat licht naar de voorruit?? That´s the question? Mooie dag.
Inekez1
een jaar geleden
Ik weet niet hoe lang je bent, maar misschien heeft het te maken met je lengte, en dus de plaats van jouw ogen ten opzichte van de ruit en motorkap, waardoor jij er meer last van hebt dan een ander. Als ik in mijn moeders auto rijd, heb ik enorm last van het licht dat op de bovenkant van het dashboard schijnt. Of dat nu straatlantaarns zijn of de zon maakt niet uit, ik zie een grote lichte vlek die door de binnenkant van de voorruit wordt weerspiegeld als het licht op het lichtgrijze kunststof van het dashboard schijnt. Mijn moeder is een kop kleiner dan ik en heeft er zelf nooit last van. Het is niet zo dat het licht naar de voorruit getrokken wordt. Het licht schijnt alle kanten op, maar alleen de lichtbundel die toevallig (via reflectie) jouw oog bereikt, wordt door jou gezien. Omdat je auto beweegt, beweegt ook die zichtbare lichtbundel.
Inekez1
een jaar geleden
Om erachter te komen of het aan jouw ooghoogte / kijkhoek ligt of aan de auto (lak van de motorkap of glas van de voorruit), zou je eigenlijk iemand met een identieke auto moeten vinden en dan een keer ruilen. Ervaar jij in andermans auto hetzelfde en hij in jouw auto niet, dan ligt het - cru gezegd - aan jou en niet aan de auto. Ervaar jij het in een andere Ford Puma niet, dan ligt het aan jouw auto. Als het een nieuwe auto is, zou ik eens kijken of het effect verandert als de auto een keer is gewassen. Dat moet vroeg of laat toch een keer gebeuren, dus probeer het eens uit. Mocht er toevallig een licht vettige waas op de lak of op je ruit (binnen of buitenkant) zitten, dan kan dat het licht erg vervelend maken en anders laten reflecteren dan het normaal zou doen. Maar als het op de ruit zit, zou je er ook last van hebben bij lichten van tegemoetkomende auto's.
Inekez1
een jaar geleden
Je zou eventueel een nightvision bril kunnen overwegen (nachtbril, nachtzichtbril, bril met gele glazen). Niet bewezen effectief en het schijnt ook nadelen te hebben, maar helemaal draaierig worden van lichten onderweg is ook niks. Overigens, ik kan me niet herinneren ooit bewust het licht in tunnels of van een rij straatlantaarns zo over de motorkap en voorruit te hebben zien bewegen, maar ook ik word daar vrij snel misselijk van. Absoluut onveilig en ik raad het je niet aan, maar ik rij in korte tunnels (zonder bochten) wel eens gewoon met mijn ogen dicht in het donker. Of ik kijk niet voor me maar uit mijn zijraam om de witte streep in de gaten te houden zodat ik weet dat ik de weg volg, maar niet recht in het aan-uit-aan-uit-aan-uit licht hoef te kijken.
klaasbo
een jaar geleden
Gisteravond mijn auto ingestapt en onmiddellijk waargenomen,dat die "laserstralen" vanuit de lantarenpalen er niet meer waren.Buurman als getuige erbij gehaald.Stukje gereden,o, wat heerlijk, weer normaal op de weg kunnen kijken zonder al die lichtbundels op mijn voorruit ,dus....hopelijk, dit mysterie verdwenen,maaarrr...opgelost dus niet. Blij ben ik,maar zou nog blijder worden als iemand toch die juiste oplossing komt aandragen. Misschien de wetenschap in België, die ik heb aangemaild of toch iemand in Nederland! Ben nu al benieuwd of ik vanavond weer met opgelucht hart kan gaan rijden,dat dit mysterie NOOIT meer zal voorkomen. Ik heb wel gistermiddag alle knopjes een paar keer aan- en uitgedrukt,wie weet, toch een schakeltje van de voorruitverwarming of iets anders? Ik heb er geen verstand van ,maar na ca. 50 jaar autorijden is dit iets om NOOIT meer te vergeten en....blijf ik hopen op een juist antwoord, volgens mij zit het in de elektronica van de auto.