Kan ik in serie geschakelde batterijen in een batterijhuis ook opladen met de juiste adaptor?

Ik heb een lego autotje op batterijen om te spelen met de kat, best leuk ware het niet dat als hij leeg is ik 12 oplaadbare batterijen uit 2 batterijhuisjes (die ook nog eens ver weg gewerkt zijn) moet halen en opladen. ik ben opzoek naar een betere manier maar ik weet te weinig van elektronica om precies te snappen hoe opladen werkt. dit is wat ik weet:

in een enkel batterijhuis zitten 6 in serie geschakelde 1.5v /1300mAh AA batterijen. Ik wou in eerste instantie de polen doorverbinden en zo parallel opladen maar dan is er natuurlijk kortsluiting want ze zijn nog steeds serie geschakeld.

als het kan wil ik ze dus in het batterijhuis in serie opladen.
- 1,5V 6x in serie maakt 9v
Maakt 1300 mAh in serie ook 7800mAh of blijft dit gelijk?
de batterijen in het batterijhuis zijn eigenlijk één grote 9v batterij met een + EN - pool dus het lijkt me dat ik het op die manier ook kan opladen, (een 12v auto accu bestaat ook uit 6- 2v cellen)

mijn vraag is dus kan het en wat is er nodig om dit in zn geheel op te laden? (6x AA 1.5v 1300mAh in serie)

2 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Je hebt inderdaad een 9 volt DC lader nodig. De stroomsterkte (mAh) is de stroom die de batterij maximaal kan afgeven. Voor het opladen hoef je de stroomsterktes niet bij elkaar te tellen. Hoe lager de stroomsterkte van de lader, hoe langer het zal duren om de accu volledig op te laden. Maar veel overcapaciteit heeft geen zin, omdat de batterijen niet meer stroom doorlaten dan de aangegeven waarde. Een beetje overwaarde is wel aan te bevelen, omdat er dan minder warmteontwikkeling in de lader ontstaat.
jc54
2 jaar geleden
Ambitionzazahg
2 jaar geleden
bedankt voor je reactie. dit maakt het een stuk helderder. als ik het dus goed begrijp maken 6 batterijen van 1,5v /1300mAh, dus samen een batterij van 9 volt met nog steeds 1300mAh? en als ik dus wil opladen moet ik een oplader hebben van 9v met het liefst iets boven die /1300mAh? als ik trouwens dezelfde batterijen parallel zou schakelen zou het voltage 1,5 blijven en de stroomsterkte groter worden?