Is het veilig om een stekkerdoos in combinatie met een verlengsnoer te gebruiken?

De stopcontacten zitten op onlogische plaatsen. Ik maak veelal gebruik van een verlengsnoer. Alleen hier zit maar 1 aansluiting in. De stekkerdoos die ik gebruik (5-voudig) heeft het snoer niet lang genoeg voor het beoogde doeleinde.
Mijn vraag is daarom ook of dit wel verantwoord is.

Ik gebruik vaak de gehele stekkerdoos (alle 5 de contactpunten) voor het opladen van bijvoorbeeld een paar telefoons, een computer en een monitor. Geen wasmachine of iets dergelijks.

2 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Bij een goede kwaliteit verlengsnoer is dat geen probleem, zolang de aangesloten apparaten samen niet teveel stroom verbruiken. Bij de combinatie van apparaten die u noemt zie ik geen gevaar.

Dat men vaak waarschuwt zoiets toch vooral niet te doen, hangt samen met het feit dat een verlengsnoer in de praktijk al gauw een minder solide elektrische verbinding is dan een goed door een elektrisch installateur gemaakte vaste stroomtoevoer naar een stopcontact in de muur.
Om nog maar niet te spreken van oprolbare verlengsnoeren, die echt helemaal afgerold moeten worden om de toegelaten belasting te kunnen verwerken.

Tip: voel aan een betwijfelde verbinding (verlengsnoer of stekkerdoos of combinatie daarvan) gerust eens goed of er nergens een gedeelte opvallend warm aanvoelt. Ik heb meegemaakt dat een stekkerdoos voorzien van de officiële goedkeuringsmerken aan een kant opvallend warm werd terwijl er nog niet eens de maximale elektrische belasting aan hing. Dus dan maar een beetje opengepeuterd door het schakelaartje eruit te wippen, en wat ik daar zag aan meerdere slecht gesoldeerde contacten, dat wil je niet weten. Er zaten ergens maar een paar tiertjes van het koper vast. Het isolatiemateriaal om het uiteinde van die ader van het snoer was van de hitte al helemaal verkoold. dat was de warme plek, maar er waren meer tekenen van gevaarlijke warmte-ontwikkeling.

Ik heb dat geval in 2017 bij de Nederlandse voedsel- en warenautoriteit (NVWA) gemeld. Maar ik had die stekkerdoos al langer geleden gekocht, en wist niet meer waar, had ook geen aankoopbon meer. Dan kan de NVWA geen onderzoek instellen, los van het gegeven dat ze van dit euvel niet echt opkeken.
Goedkeuringen worden verleend op basis van steekproeven, en een slecht exemplaar kan er gemakkelijk tussendoor glippen.

Of het nou een verlengsnoer of een stekkerdoos betreft: als het ergens te warm wordt (kan ook in een massief in kunststof aangelaste steker zitten), kan een slechte elektrische verbinding de oorzaak zijn, en dan is er dus gewoon brandgevaar: er kan iets gaan smeulen en in brand vliegen.

Zie ook https://www.startpagina.nl/v/elektronica/vraag/679030/gevaarlijk-verlengsnoer-stekkerdoos-aansluit/
Bordensteker