Kan mijn netbeheerder mij verplichten tot het plaatsen van slimme meters?

Ik heb het eerder geweigerd, maar nu ontvang ik een brief waarin ze het doen voorkomen alsof ik verplicht ben tot het vervangen van mijn zgn. verouderde meters door een slimme. Gezien ze al eerder zeer suggestieve brieven hierover stuurden vraag ik me af of dit nu weer het geval is.

2 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Nee, de netbeheerder kan jou niets verplichten m.b.t. het plaatsen van een slimme meter, mocht onverhoopt de oude meter defect raken, dan kan in overleg met de netbeheerder een digitale meter worden geplaatst zonder slimme functies om energie te plaatsen(denk aan saldering voor zonnepanelen)
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Plus, ik snap de min niet.

Andere antwoorden (1)

Ja. Wettelijk gezien heb je recht om de slimme meter te weigeren. Alleen als meer dan 20% van de mensen van dat recht gebruik maken, handelt Nederland in strijd met de Europese afspraken.
Wist je dat je ook een slimme meter kunt laten plaatsen, maar geen toestemming voor het uitlezen hoeft te geven? Je geeft in dat geval zelf je meterstanden door. Als je twijfelt is dit een goede optie. Besluit je namelijk later om toch een slimme meter te laten plaatsen, dan kan je netbeheerder kosten in rekening brengen.
Voor de slechte lezers JA je mag weigeren.
Toegevoegd op 23 juli 2021 12:01: tekst
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
Is het antwoord op de hoofdvraag nou ja of nee?
ronron1212
2 jaar geleden
@Amadea lees eens goed ja je mag weigeren
Ja. Wettelijk gezien heb je recht om de slimme meter te weigeren.
Amadea
2 jaar geleden
Misschien moet jij de hoofdvraag eens goed lezen, ronron1212. Jij stelt nu dat de netbeheerder de klant mag verplichten.
Rieneke1
2 jaar geleden
Bedankt Ron!
ronron1212
2 jaar geleden
@Amadea Nee staat er dat kan niet. Maar ja lezen en begrijpen?
HeerVoldemort
2 jaar geleden
+ al die minnen slaan nergens op. Antwoord is juist en er staat nergens in dit antwoord dat de netbeheerder mag verplichten zoals hieronder gesteld wordt.
LeonardN
2 jaar geleden
@Heervoldemort Superterecht! Het antwoord op de vraag is NEE (alle mensen die ronron hebben gemind, hebben ongeveer Griffin geplust, Griffin zegt ongeveer hetzelfde maar begint wel correct met een NEE)
ronron1212 begint met JA.
Dat kan dus nooit kloppen.
Iemand merkt dat op.
In plaats van dan toe te geven dat hij domweg heeft lopen kopiëren zonder de conclusie even aan te passen (dus dat hij enkel even de Ja naar een Nee had moeten draaien) geeft hij Amadea en de schuld niet goed te lezen. Daarmee ook alle andere mensen die deze fout opvalt. Ja, je mag weigeren is niet wat het antwoord moet zijn.
Nee, de netbeheerder kan jou niets verplichten is het antwoord op deze vraag. Mensen die dat niet inzien (nadat ze erop zijn gewezen) zullen nu eenmaal minnen verzamelen.
Kwestie van goed lezen en niet domweg kopiëren als vraag en antwoord niet overeenkomen.
Kan iedereen overkomen, maar maak het dan gewoon kloppend, maar dat zal niet ingezien worden, tsja wat anders kan je nog dan minnen?
LeonardN
2 jaar geleden
Kortgezegd, als ronron bij had gevoegd bij zijn antwoord: "Met dank aan Amadea; de "Ja" had natuurlijk een "Nee" moeten zijn, had dit antwoord gewoon in de plus gestaan..."