Is fietsen op E-bike met lege accu zwaar in vergelijking met een normale fiets?

Ik kreeg als antwoord dat fietsen met een lege accu inderdaad zwaarder is, omdat een E-bike meer weegt dan een normale fiets. Fietst het dan wel ongeveer even zwaar als een normale fiets met een fietstas vol boodschappen? Of ligt de oorzaak van het zwaarder trappen aan meer dan alleen het gewicht van de fiets?

2 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Met de meeste elektrische fietsen kun je gewoon doorfietsen als je accu leeg is. Maar prettig is anders: omdat de trapondersteuning wegvalt, fietst het een stuk zwaarder. Maar als je dichtbij huis bent, dan kun je je even flink inspannen en je accu thuis aan de lader hangen.
Daar een e-bike veel zwaarder is dan een gewone fiets is hij veel lastiger om mee te fietsen,(uit eigen ondervinding veel verder dan 1 km geraak je bijna niet)
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
De min is niet van mij - maar de passage tussen haakjes getuigt van enige overdrijving. Met de wind tegen kan ik me er iets bij voorstellen maar met de wind in de rug kun je vele, vele kilometers maken.
bamibal
2 jaar geleden
Wat toevallig, op onderstaande site staat letterlijk dezelfde tekst!
https://blog.allianz-assistance.nl/de-accu-van-mijn-elektrische-fiets-is-leeg/#gs.1jvcpj
LeonardN
2 jaar geleden
Een e-bike is maar een paar kilo zwaarder dan een gewone fiets zover ik lees. Een paar zijtas met boodschappen zal al snel meer wegen, dus het heeft weinig met de massa te maken. https://www.gazelle.nl/advies/elektrische-fietsen/gewicht-elektrische-fiets
"
Een elektrische fiets zonder accu weegt ongeveer tussen de 20-26 kg. Hier kun je het gewicht van de accu nog bij optellen, deze weegt ongeveer 2,5-3 kg. Al met al is een elektrische fiets zo’n 6-8 kg zwaarder dan een normale fiets.
" Pak dus een normale fiets neem 6-8 pakken melk mee op je fiets in je zijtassen en bemerk dat je bijna net zo makkelijk kan fietsen.
Als je dus maar 1 km haalt ligt dat eerder aan iets mechanisch, dan aan de massa me dunkt.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Een paar kilo gewichtsverschil? Dan laat Gazelle het wel erg rooskleurig zien.
In werkelijkheid is het verschil tussen een gewone fiets (stadsfiets) en een e-bike: 5,5 tot 11,5 kilo.
De rekensom:
De lichtste stadsfiets is 16 kilo, de zwaarste stadsfiets 21 kilo.
Een e-bike zonder accu is gemiddeld 24 kilo. De accu weegt 2,5 tot 3,5 kilo. Is totaal 26,5 of 27,5 kilo.
Het kleinste verschil is: 26,5 min 21 kilo = 5,5 kilo.
Het grootste verschil is 27,5 min 16 kilo = 11,5 kilo.
Bronnen:
https://www.fistsenwinkel.nl/blog/wat-weegt-een-stadsfiets.
https://www.batavus.nl/elektrische-fietsen/informatie/hoeveel-weegt-elektrische-fiets