Kan het dat een lamp vanzelf gaat branden?

Wij hebben achter ons appartement een fietsenhok waar een TL-lamp hangt als verlichting. Deze werkt manueel met een schakelaar, niet op een sensor. Het licht in dit hok brandt de laatste tijd als we uit ons raam kijken heel vaak en brandt dan dus uren voor niks tot wij het terug gaan uitdoen. Bij navraag bij onze 2 bovenburen zijn zij vaak niet buiten geweest als het weer brandt. Iemand extern komt hier ook niet. Hoe kan het dan dat deze lamp de laatste weken vaak brandt? Staat op onze meter...

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bij ons weten is er geen 2e schakelaar, maar een interessante piste om toch eens te dubbelchecken, wie weet..?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@KeesWim
Goh... goed bedacht!
Had zomaar een echt antwoord kunnen zijn ipv een reactie.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Waarschijnlijk is dit echt te ver gezocht maar kan er op eender welke manier ook een verband zijn met het stopcontact net onder de lichtschakelaar? Het probleem is begonnen ongeveertoen dit stopcontact sinds kort wordt gebruikt voor het opladen van een hybride auto. Ook vandaag zien we dat de persoon van wie deze auto is bijvoorbeeld vertrekt, het licht in het hok is uit dus hij is dit niet vergeten en even later brandt het weer, buurman nog altijd niet terug thuis...
erotisi
2 jaar geleden
https://natuurwetenschappen.nl/2004/08/17/na-flikkeren-van-tl-verlichting/
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
De auto van de buurman is met hem geregeld dat hij ons dat terugbetaalt. Er steekt een meter in het stopcontact waar hij oplaadt die het verbruik bijhoudt.

Antwoorden (2)

Een lamp gaat niet vanzelf branden. Als een lamp spontaan gaat branden, zal er ergens een storing zitten in de bedrading of de schakelaar.
jc54
2 jaar geleden
Je beschrijft een situatie waarin de lamp brand, maar dat deze vervolgens gewoon met de schakelaar uit is te zetten. Dat is fijn, want dat sluit een geval van kortsluiting uit.
Wanneer we er vanuit gaan dat het niet om een menselijke fout gaat (vergeten de lamp uit te maken) of om een pestkop o.i.d. dan moeten we de schakelaar zelf eens bekijken.
MOGELIJK is het mechanisme in de schakelaar versleten en blijft hij niet goed meer in zijn 'uit' stand staan.

Maar eerlijk gezegd acht ik de kans op een vergeetachtige mens groter....
Ozewiezewozewiezewallakristallix