Waarvoor dienen de instellingen Ruisonderdrukking en Soepele gradatie op mijn LG-tv?

Ik vraag me af waarvoor de instellingen (MPEG-)ruisonderdrukking en Soepele gradatie op mijn LG-tv dienen. Ze staan standaard op Laag, maar ik kan ze ook op Hoog zetten. Krijg ik dan koppijn van het beeld? Ik wil graag zo goed mogelijk ervan gebruikmaken.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

MPEG ruisonderdrukking zegt het al een beetje, het onderdrukt de ruis die ontstaat bij MPEG encoding in donkere vlakken(want daar probeert de encoding een besparing te halen), maar dat effect zie je eigenlijk alleen van heel dichtbij. Soepele gradatie is om het 'banding' effect tegen te gaan, je moet zien dat de encoding in 8 bits is, en dus 255 gradaties bestaan tussen wit naar zwart, maar ook rood naar zwart(donker) en de andere primaire kleuren naar zwart(donker), dus zo'n gradatie(gradiënt) zie je als dikke strepen waar de overgang duidelijk te zien is. Met een encoding in 10 bit(sommige series bij Netflix zijn bijv. 10 bit encoded) zie je die 'banding' helemaal niet omdat je nu 1024 gradaties kunt toekennen en die overgangen veel mooier zijn. Nou LG probeert dat kunstmatig voor je mooi te maken d.m.v. de Soepele Gradatie functie.
Ik heb ook een LG OLED, en ik kan je uit ervaring zeggen dat je alle toevoegingen beter uit kunt zetten(echt doen!) Want die "verbeteraars" verpesten de kijk ervaring IMHO.

Dit effect is het sterkst bij film kijken, het wordt allemaal zo strak en nep dat het niet om aan te zien is, mensen noemen dit het 'soap opera effect'
Edit: Nog even een plaatje toegevoegd wat die 'banding' illustreert.
Toegevoegd op 01 november 2020 20:06: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Welke instellingen zou ik moeten uitschakelen?
LeonardN
3 jaar geleden
"Welke instellingen zou ik moeten uitschakelen?" Alle beeldverbeteringsinstellingen die je uit kan zetten. Maar vooral in mijn ogen(lettertlijk): Elke vorm van frameinterpolatie, vaak aangeduid als motion smoothing of soepele beweging. https://www.tomsguide.com/us/disable-soap-opera-effect-tv,review-5695.html
LG: TruMotion
Samsung: Auto Motion Plus
Sony: MotionFlow Dat zorg voor onnatuurlijk (niet consistent)vloeiend beeld. Vooral bij bioscoopfilms (24fps-materiaal) ziet het er vaak niet uit.