Oplader in stopcontact - apparaat aan oplader - wat is de beste volgorde?

Als ik een apparaat wil opladen, bijvoorbeeld een telefoon, een epilator, een tandenborstel, een fototoestel, of iets anders -

Wat is dan de beste volgorde? Eerst (de stekker van) de oplader in het stopcontact steken, en dan het apparaat op de oplader aansluiten? Of eerst het apparaat op de oplader aansluiten, en daarna (de stekker van) de oplader in het stopcontact steken?

Ik vraag dit omdat ik ooit, tijdens mijn studie, heb gezien dat er enorme spanningspieken kunnen ontstaan aan de secondaire kant van een transformator, afhankeiljk van het fase-moment waarop je de primaire kant op de spanningsbron aansluit. Die spanningspieken worden dan wel afgevlakt door de elektronica van de oplader, maar toch... Ik sluit daarom altijd eerst de oplader op het stopcontact aan en pas daarna (als de eventuele spanningspiek weg is) het apparaat op de oplader. Maar in de gebruiksaanwijzing van mijn epilator staat dat ik eerst de epilator op de oplader moet aansluiten (dat gaat met een snoertje), en daarna de oplader in het stopcontact moet steken.

Cryofiel
3 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (1)

Jij geeft aan:
"gezien dat er enorme spanningspieken kunnen ontstaan aan de secondaire kant van een transformator".
Het feit, dat je met zeer lage spanning werkt aan de secundaire kant en ook met zeer laag vermogen maakt het in de praktijk helemaal NIETS uit wat jij het eerste aansluit. In denk zelfs, dat er vele duizenden mensen zijn die hun opladers altijd in het stopcontact laten zitten tijdens tandenpoetsen, na loskoppelen telefoontje, epilator, laptop of wat dan ook. Zelfs de opladers van zwaardere apparaten als een robotstofzuiger of accu's van doe-het-zelf-machines blijven vaak dag en nacht in het stopcontact (niet verstandig, maar ondanks onze energiezuinige instelling wel een feit door "onverschilligheid of gemakzucht").