zijn er verschillende soorten cassette bandjes?

Ik heb een Commodore 64 met Datasette, ik heb er een aantal cassettebandjes bij. Mijn vraag luid specifiek: heb je voor beeld en geluid andere cassettebandjes nodig dan voor alleen geluid?
Of heb je grofweg 1 soort cassettebandjes? Kan ik gewoon een audio cassettebandje gebruiken voor de Commodore?
Ik heb al even op het internet gekeken maar nog geen duidelijk antwoord gevonden.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,

Ben

3 jaar geleden
1.9K
SingingCoyote13
3 jaar geleden
ze hadden vroeger de goedkoopste bandjes 4x voor 12 gulden ofzo, en dan had je ook nog de duurdere, sommige zelfs 25 gulden pe stuk. er werd geclaimt dat die duurdere veel beter waren voor data opslag. je kan dezelfde type bandjes gebruiken als voor audio recordings, muziek etc, als voor data, maar let wel op dat na een paar maal gebruik van een bandje, het slijt. dus je kan dan een vorig audiospoor/data spoor (tonen) horen heel licht door het nieuwe heen. dus ik zou er niet te vaak op over oude opnamen heen opnemen. dat was een heel groot probleem bij cassette bandjes vroeger.
Commodore
3 jaar geleden
Oké bedankt! Dan hou ik daar rekening mee en schrijf ik dus niet te vaak over een "bestandje" heen.

Antwoorden (2)

Wat er op zo'n bandje staat is in principe altijd audio; maar dat zou muziek kunnen zijn maar ook data. Die data kan dan weer een programma zijn met graphics en (simpele) muziek.
gvrox
3 jaar geleden
Op een cassettebandje neem je geluid op. (Dus geen beeld). De digitale 1'tjes en nullen worden omgezet in geluid en zo op tape geplaatst. Mijn ervaring is dat je ook met goedkope cassettebandjes wel bestanden kunt bewaren, mits ze op dezelfde recorder zowel geschreven als weer gelezen worden. Maar het is zeker niet betrouwbaar,
Wees niet verbaasd wanneer de data al snel fouten gaat vertonen.
Wil je belangrijke data bewaren, of voor een langere tijd gebruik dan tapes van goede kwaliteit.

Ferro tape is iets goedkoper dan chroom tape, maar de geluidskwaliteit van ferro tape is iets minder dan die van chroom tape. Ferro tape produceert iets meer ruis en heeft iets minder hoge tonen. Dit geeft een typisch low-fi vintage geluid dat een bijzondere sfeer aan je opnames kan geven. Chroom tape is een echte High fidelity tape met goede geluidskwaliteit en weinig tot geen achtergrondruis. Hierdoor is chroom tape uitstekend geschikt voor hoogwaardige opnames. Let op: voor chroom tape zijn aparte cassette behuizingen nodig. Deze hebben naast de opname "tabs" een extra uitsparing waardoor een cassettedeck ze kan herkennen als chroom cassettes.
Ozewiezewozewiezewallakristallix