Komen er giftige of gevaarlijke stoffen vrij bij het beschadigen van een batterij?

Ik probeerde de batterijen uit een apparaat te halen toen ik merkte dat het moeilijk ging. Toen heb ik een stokje genomen om ze eruit te trekken en eentje kwam er als volgt uit. Heb hem meteen weggedaan maar zijn er giftige of gevaarlijke stoffen vrijgekomen?? Ben erna mijn handen erg goed gaan wassen

Picture for question
4 jaar geleden
2.1K
Amadea
4 jaar geleden
Hopelijk weet je dat ze bij chemisch afval moeten en niet in de zak met restvuil.

Antwoorden (3)

Nee hoor, niets om je zorgen over te maken wat je gezondheid betreft. Het kan wel zijn dat de contactpuntjes in je apparaat wat aangetast zijn. Dus kijk even of die er nog goed uit zien, zo niet even schoonmaken met een papiertje
4 jaar geleden
Het elektroliet in een alkalinebatterij is schadelijk voor je huid en ronduit gevaarlijk voor je ogen. Je hebt er goed aan gedaan je handen na afloop goed te wassen, dan is er waarschijnlijk weinig 'aan de hand'. Maar het blijft uitkijken met de chemie in een batterij.
escape
4 jaar geleden
Alkalinebatterijen zijn gevuld met zink (in de vorm van een pasta) mangaandioxide (zwart poeder), grafiet en als elektroliet kaliumhydroxide of lithiumhydroxide. Alleen de kaliumhydroxide of lithiumhydroxide zijn een erg agressieve stoffen voor de huid (lost de huid op) en heel goed de handen wassen is dus erg belangrijk. Daarna invetten met crème is aan te raden.
Er komen bij de beschadigde batterij géén schadelijke gassen vrij.