Mijn radio controlled keuken klok slaat op hol als de schemering begint hoe kan dat?

Wij hebben in de keuken een radio controlled wand klok met een dcf77 module wij hebben hem al een paar jaar, maar de laatste tijd slaat hij op hol als de schemering begint.
De wijzers draaien dan erg hard rond en de secondewijzer staat stil.
Haal ik de batterij er uit wacht ik even doe de batterij er weer in herstelt de klok weer naar de juiste tijd en gaat rustig verder.
Wat si dit en wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.4K
paulus811
4 jaar geleden
Heb je de klok al eens verplaatst om te kijken of het probleem zich dan ook voordoet?

Antwoorden (2)

Batterij vervangen.
De batterij begint leeg te raken; hierdoor is de radio-ontvangst (van de atoomklok in Frankfurt) verminderd en blijft de klok zoeken.

Bron: eigen ervaring
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Utrecht
Klopt helemaal. De batterij gaat lang mee (bijna twee jaar), maar als de klok op hol slaat moet je hem vervangen.
SimonV
4 jaar geleden
Batterij lijkt goed te zijn: de klok doet het toch steeds gewoon weer na herplaatsing?
Normaal synchroniseert de klok eenmaal per dag, in dit geval waarschijnlijk rond de schemering.
Als de wijzer op hol slaat heeft de ontvanger één of meer foute berichten ontvangen waarbij de logica geen correcte tijd meer weet te reconstrueren.
Door de batterij er opnieuw in te doen, wordt de fout hersteld en de juiste tijd gegeven.
SimonV
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
Wat is de oplossing van het probleem nu verder? De vraagsteller kan toch niet dagelijks de batterij eruit halen en erin terugzetten? Is zo'n klok nog te repareren of is er een andere oplossing mogelijk?
SimonV
4 jaar geleden
Kans op reparatie lijkt me klein als het elektronica betreft. Als de garantie of te verwachten levensduur van de klok niet verstreken is, kan ze ermee naar de verkoper.
Het andere antwoord adviseert batterij vervangen: hoewel ik de logica niet begrijp, is het natuurlijk te proberen.