Het onweer is niet nadelig voor je TV, maar de bliksem wel. Slaat de bliksem in op een plek waar televisieaansluitingen liggen (zoals de centrale..) dan kan je TV uitvallen, wat massaal is gebeurd na het korte noodweer in Nederland de afgelopen dagen.

Toegevoegd na 16 seconden:
na het noodweer, ik bedoel tijdens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Alleen als de bliksum inslaat, dan snel naar de verzekering en de winkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan wel heel veel licht geven als bliksem erin slaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onweer (de bliksem) kan grote schade aanbrengen aan elektrische apparatuur, met name een tv en een pc, maar ook aan mensen. Dus altijd elektrische apparatuur ontkoppelen, zowel de antenne als wel de voeding. Je weet nooit wanneer het bij jou inslaat. Zelf lekker in huis blijven met liefst de gordijnen gesloten of in de auto blijven zitten (kooi van Faraday). Niet onder bomen schuilen en als je toevallig aan het eieren zoeken bent in een weiland, plat op de grond gaan liggen.
Een misvatting is ook dat de bliksem altijd op het hoogste punt inslaat. Dit is wel meestal het geval, maar zeker niet altijd. Mensen die door de bliksem getroffen worden komen er soms goed vanaf (een verschroeide teen) of minder goed: doofheid/blindheid doordat de bliksem via de oren of ogen naar binnen is geslagen, of nog erger: de dood.
De zoon van keeper Jongbloed werd in 1984 dodelijk op het voetbalveld getroffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs als het bij je in de buurt in slaat en je alles afgekoppeld hebt, kan je nog schade ondervinden aan je t.v.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang het niet inslaat in jouw elektrisch systeem, is er niets aan de hand. Maar zoals er reeds is opgemerkt heeft zelf het laten liggen van de net-snoeren op de grond geen garantie voor voorkomen van schade.
Schade door blikseminslag is onvoorspelbaar, zelfs als het toestel het nog doet. Korte tijd later kan er toch iets sneuvelen dat een "klap"gekregen heeft.
Vaker ben je te laat om alles van stroom te halen. Het kan ook via antenne-ingangen inslaan.
Uit ervaring heb ik apparaten gerepareerd die waren "getroffen" door de bliksem, en hebben het nog jaren goed gedaan. Er waren zelfs video's kapot tegelijkertijd.
Maar heel vaak wordt het toestel direct afgekeurd.
Overigens, lees de polis voorwaarden van je inboedelverzekering. Bijna in alle gevallen is blikseminslag verzekerd. Bekijk ook goed als je voor nieuwwaarde ben verzekerd.
Je zou alleen verklaring van de reparateur moeten hebben dat het toestel onverstandig is te repareren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de bliksem ergens een meter of 50 van je huis inslaat kan door een elektromagmagnetische puls toch schade ontstaan aan tere apparatuur.Zelfs als een cumputer uitstaat met de internet kabel er nog aan