Kan een witte ledlamp veranderen in een gelige door een kortsluiting?

We kochten een rail met erop drie pendels met leds eentje bleek geelachtig te zijn de andere twee wit.De leverancier beweert nu dat dit komt doordat een kortsluiting is geweest bij plaatsing.Ik vraag me alleen af of het geen excuus is om geen nieuwe te hoeven geven.

Weet jij het antwoord?

/2500

Totale onzin. Bij kortsluiting zal ie niet meer gaan werken. Kijk op de verpakking of het Kelvin waarde anders is

Witte LEDs bestaan eigenlijk uit een samenvoeging van meerdere kleuren LEDs. Ons oog ziet dat mengsel van kleuren als 'wit'. Wat er vermoedelijk aan de hand is, is dat één LED van zo'n groepje stuk is. Het mengsel van licht veranderd (in dit geval naar een gelige tint) Overbelasting door (kortstondige) kortsluiting kán een oorzaak zijn, maar dat is maar één van de vele mogelijkheden. Een ondeugdelijk product door fabricagefouten is ook zeker een reële mogelijkheid. Zelfs áls er kortsluiting is geweest, dan vraag ik me af hoe dat heeft kunnen gebeuren in een deugdelijk product ? U heeft binnen de te verwachten levensduur van een product recht op garantie, tenzij de leverancier kan aantonen dat het defect aan u te wijten is. Dat lijkt me in dit geval erg lastig voor hem. U hebt dus recht op reparatie, of vervanging.

Nee, de kleur van het licht kan door meerdere redenen veranderen maar niet door kortsluiting. Indien de lamp met armatuur de bron is van de kortsluiting, dan heeft u een ondeugdelijk product ontvangen en dat is juist een reden voor vervangen. In het geval van kortsluiting zoekt de stroom de weg van de minste weerstand, die reist niet via de lamp met armatuur omdat deze een hogere weerstand heeft dan rechtstreeks via de kabels van de fase naar de nul en kan om de lamp met armatuur op geen enkele wijze beïnvloeden. Om deze reden kan het apparaat geen onderdeel zijn van een kortsluiting, tenzij het zelf de bron is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100