Kan een witte ledlamp veranderen in een gelige door een kortsluiting?

We kochten een rail met erop drie pendels met leds eentje bleek geelachtig te zijn de andere twee wit.De leverancier beweert nu dat dit komt doordat een kortsluiting is geweest bij plaatsing.Ik vraag me alleen af of het geen excuus is om geen nieuwe te hoeven geven.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
SingingCoyote13
4 jaar geleden
je moet een nieuwe vragen dit is niet wat je gekocht hebt.

Antwoorden (3)

Totale onzin. Bij kortsluiting zal ie niet meer gaan werken. Kijk op de verpakking of het Kelvin waarde anders is
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
Want: wat heeft een andere Kelvinwaarde voor invloed op de kleur van het licht van een ledlamp? Wat meer uitleg over de Kelvinwaarde lijkt mij welkom! Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
Thecis
4 jaar geleden
@antoni,
De kleurwarmte van LEDlampen wordt uitgedrukt in Kelvin. Het wittige licht is meestal 3000K en de gelere 2700K.
Antoni
4 jaar geleden
@Thecis, dank voor de uitleg! Ik heb er intussen op https://nl.wikipedia.org/wiki/Kelvin_(eenheid) en https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur meer over gelezen. Leuk om zo weer meer te leren!
Witte LEDs bestaan eigenlijk uit een samenvoeging van meerdere kleuren LEDs. Ons oog ziet dat mengsel van kleuren als 'wit'.

Wat er vermoedelijk aan de hand is, is dat één LED van zo'n groepje stuk is. Het mengsel van licht veranderd (in dit geval naar een gelige tint)

Overbelasting door (kortstondige) kortsluiting kán een oorzaak zijn, maar dat is maar één van de vele mogelijkheden.
Een ondeugdelijk product door fabricagefouten is ook zeker een reële mogelijkheid. Zelfs áls er kortsluiting is geweest, dan vraag ik me af hoe dat heeft kunnen gebeuren in een deugdelijk product ?

U heeft binnen de te verwachten levensduur van een product recht op garantie, tenzij de leverancier kan aantonen dat het defect aan u te wijten is.
Dat lijkt me in dit geval erg lastig voor hem. U hebt dus recht op reparatie, of vervanging.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Valt zeker binnen de garantie. Ook al is het door kortsluiting ontstaan, dan moet de aanbieder / verkoper / reparteur nog steeds aantonen dat het dan kortsluiting buiten het apparaat is geweest. In basis moet het gewoon gerepareerd / vervangen worden.
+
Nee, de kleur van het licht kan door meerdere redenen veranderen maar niet door kortsluiting.

Indien de lamp met armatuur de bron is van de kortsluiting, dan heeft u een ondeugdelijk product ontvangen en dat is juist een reden voor vervangen.

In het geval van kortsluiting zoekt de stroom de weg van de minste weerstand, die reist niet via de lamp met armatuur omdat deze een hogere weerstand heeft dan rechtstreeks via de kabels van de fase naar de nul en kan om de lamp met armatuur op geen enkele wijze beïnvloeden. Om deze reden kan het apparaat geen onderdeel zijn van een kortsluiting, tenzij het zelf de bron is.
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Kortsluiting levert hogere (en ook lagere) stromen op op onvoorziene plaatsen. Hierdoor kunnen zaken ook heel plaatselijk stuk gaan. Dus ook (delen van) een LED. Kortsluiting kan op meerder manieren ontstaan. Niet alleen door een ondeugdelijk armatuur, maar ook door b.v. rondslingerende schroefjes, draden die niet goed vastgemaakt zijn, uitschietende schroevendraaiers enz. Sterker nog... de oorzaak van het defect kan geheel buiten liggen.... een spanningspiek in het net kan precies genoeg zijn. Per definitie kortsluiting uitsluiten en de lamp met armatuur als ondeugdelijk aanwijzen, zoals jij lijkt te doen, is veel te kort door de bocht ! Wel ligt de bewijslast van de deugdelijkheid voornamelijk bij de leverancier.