waarom geeft een hoogspanningskabel geen stroom af en een elektrische vliegenmepper wel?

Een vogel kan zonder problemen op een hoogspanningskabel zitten zonder een schok te krijgen, omdat de vogel de grond niet aanraakt en de stroom dus nergens heen kan lopen. Maar als je met een elektrische vliegenmepper een insect slaat krijgt hij wel een schok, terwijl hij de grond niet raakt. waardoor komt dat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
LeonardN
4 jaar geleden
"omdat de vogel de grond niet aanraakt" Als je zoekt op parachutisten die tegen hoogspanningskabels aanvliegen zie je dat ook dat een schok veroorzaakt. De vogel raakt echter maar 1 kabel tegelijk aan. En de parachutist meestal meerdere.

Antwoorden (1)

Om en om is het + en - op de draden in zo'n vliegenmepper, dus het insect maakt contact met een + en een -, en dan gaat er stroom lopen. Er is dus geen contact met aarde nodig.
gvrox