Hoe gevaarlijk is een verlengsnoer op een balkon met overhang?

Het gaat om een 'ondiep' 3 punts verlengsnoer waar 1 tijdschakelaar in zit voor buitenverlichting, hangt tegen een muur op 1 meter hoogte.
Regen kan er niet rechtstreeks invallen maar bij erge regenval en wind zou er eventueel vocht in kunnen trekken.
Gezien bij de buren en leek me niet de meest veilige oplossing

4 jaar geleden
2K
crispy
4 jaar geleden
Kortsluiting kan dan natuurlijk wel optreden, maar hoe gevaarlijk dat is? In principe is dat al goed afgezekerd in de meterkast. Het wordt pas gevaarlijk als de zekeringen zijn overbrugd.

Antwoorden (1)

Het is geen veilige oplossing. Mocht er door kortsluiting brand ontstaan, dan zal de verzekering niets uitkeren.
Niet voor niets moet er buiten XMvK kabel gebruikt worden. Deze kabel is bestand tegen vocht. Het is niet duidelijk of de tijdschakelaar geschikt is voor buiten (Code IP44 spatwaterdicht).

Maar hoe gevaarlijk het is? Bij kortsluiting zal in principe alleen de stop uit de groepenkast springen. Theoretisch zou er bij kortsluiting door vonken materiaal buiten in brand kunnen vliegen. Maar die kans lijkt me in de beschreven situatie gering.
SimonV
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Als je je zorgen maakt, zou je als je de buren eens tegenkomt terloops kunnen zeggen dat je je wat zorgen maakt, omdat dit zo niet echt veilig is. Misschien beseffen ze dat nu niet (voldoende).