Hoelang gaat mijn 43Ah accu mee als ik mijn 12volt adapter met 2 kabels erin laat zitten?

In mijn auto heb ik een adapter met 2 kabels erin, mijn vraag hierbij is hoelang mijn accu mee gaat als ik die adapter met kabels er in laat zitten. mijn auto geeft constante spanning op de sigarettenaansteker, ook als de steutel eruit is. ik vergeet namelijk nog al vaak om die adapter eruit te halen en ben bang dat ik daardoor een keer met een lege accu sta

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
TurfGraver
4 jaar geleden
Wat hangt er aan die kabels?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
er hangt op dat moment niks aan,
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"er hangt op dat moment niks aan"
Dan verbruik je ook niks, en is de tijd dat je die kabels eraan kan laten hangen in principe oneindig(zelf ontlading niet meer meegerekend)

Het beste antwoord

Als u zo'n ding uit een motorvoertuig bedoelde. Dat is eigenlijk een batterij (met plaatjes) en die dingen in de afstandbediening van een T.V. zijn 2 AAA accu's. Deze namen worden altijd door elkaar gehaald.

Ah staat voor ampère uur en is een eenheid voor elektrische lading. Dit is nogal verwarrend, want je zou verwachten lading met een stroom van 43 A in 1 uur leeg stroomt, maar nee:

Een 43Ah (20h) batterij kan in totaal 43Ah afgeven, gemeten over 20 uur. Dit is dus een gemiddelde van 2,15 Ampère, 20 uur lang. Er stroomt dus maximaal 43 A in 20 uur uit de batterij. Daarna is de accu leeggestroomd. Is de weerstand laag, dan stroomt de batterij snel leeg, is de weerstand oneindig hoog dan stroomt er niets.

Stel dat een oplader of ander apparaat aan hangt met een vermogen van 5 Watt. Dan zal er een stroom gaan lopen van: I = U / R = 12 volt / 5 watt = 2,4 A

Dit is een veel lager stroompje dan maximaal de kraan open zetten. Dus dan duurt het ook langer voordat de batterij leeg is. Als de batterij meer lading moet afgeven over een kortere tijd, zal het aantal Ampère uur afnemen. Ook mag een batterij, afhankelijk van het type, niet te diep worden ontladen. Houd dus altijd een ruime marge tussen het benodigde aantal Ah en het maximale aantal Ah van de batterij.

2.15 A / 2,4 A = 0,9 x 20 uur = 18 uur

Conclusie:
18 uur, maar als de adapter geen apparaat voedt, dan verbruikt het bijna geen energie.
Update:

Sluit je niets aan op de sigarettenaansluiting, dan vraagt de elektronische adapter bijna geen energie.

Bij geen belasting, nagenoeg geen ontlading.