Lege accu en toch ondersteuning: hoe kan dat?

De accu van de e-bike is geheel leeg: 0%. Toch blijkt er dan wel ondersteuning te zijn en dat vele kilometers lang. Is hier een verklaring voor?

5 jaar geleden
1.8K
LeonardN
5 jaar geleden
Voor wat ik om mij heen hoor zijn e-bikes nog in een kinderfase qua accu-stabiliteit. Veel vallen zomaar uit en zijn met een reset weer werkend te krijgen (maar kunnen dan zo weer uitvallen). Het probleem wat jij beschrijft kende ik nog niet, maar het verbaast me ook niet.
SentWierda
5 jaar geleden
@LeonardN: het is een merkwaardige gewaarwording om met een geheel lege accu toch ondersteuning te hebben. Wat wel een rol speelt, vermoed ik, is: de accu was leeg en ik heb de display niet uit gezet. Dus aan laten staan, ook 's nachts - en de volgende dag was er nog steeds ondersteuning. De display uitzetten is wel einde verhaal...

Antwoorden (2)

Dan is je controller niet helemaal goed. Bij de fietsenwinkel sluiten ze hem aan de computer om het te finetunen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Dit is idd de meest voor de hand liggende verklaring.
Het schijnt niet goed te zijn voor een accu (althans voor een lithium-ion accu zoals in een e-bike) om die altijd helemaal op te gebruiken. Vaak heeft de fiets een ingebouwde beveiliging om te zorgen dat je de accu niet volledig leeg kan rijden. Wellicht geeft jouw 0% aan dat het tijd is om op te laden en dat het voor de accu niet goed is om nog lang door te fietsen met ondersteuning. Als je accu tè diep ontladen wordt, raakt deze onherstelbaar beschadigd en moet je een nieuwe kopen. Opladen heeft dan geen zin meer. Je accu loopt ook (langzaam) verder leeg als je de accu niet gebruikt. Nog dagen wachten met opladen als de accu eenmaal op 0% staat is geen goed plan!