Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Werkt een dubbele TL lamp niet zonder 1 lamp?

1 TL lamp in mijn dubbele armatuur werkt niet. Heb eruit gehaald om te hopen dat nu de andere zelf kan verlichten. Maar de andere doet het niet. Kunnen ze niet zonder elkaar? Moet er 2 TL lampen zitten in een dubbele armatuur of niet? Moet ik iets daarbij veranderen dat die ene wel blijft branden? Wil deze TL lamp opmaken en daarna een nieuwe armatuur kopen voor LED, wegens milieu en portemonnee. Ik heb geen verstand van deze TL lamp armatuur omdat ik deze heb overgenomen van iemand anders die niet meer leeft. Verder heb ik geen informatie over deze armatuur.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.3K
TurfGraver
5 jaar geleden
Wissel hem eens.
teusvh
5 jaar geleden
Hoe het technisch in elkaar zit weet ik niet, maar het verschijnsel is me bekend.
Ik heb armaturen met 4 tl-buizen, en als er een kapot is doet de andere ernaast het ook niet meer. Als je de lichtschakelaar omdraait zie je ook dat ze twee bij twee aan springen.
Er zijn overigens ook LED-lampen voor een TL-armatuur. Dus dat nieuw kopen is niet nodig. Ik heb er een stuk of 20 in gebruik, en het werkt al een paar jaar prima.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Gewoon de kapotte lamp erin laten zitten, wanneer deze kapot is als in, hinderlijk knipperen een slag draaien, dan gaat hij niet meer aan maar de andere lamp doet het dan nog wel.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Zou gewoon moeten werken (branden), als de starter en de eventuele trafo in orde zijn.
(Lees meer...)
jc54
5 jaar geleden