Wordt er nog steeds stroom verbruikt als het apparaat uit is maar de stekker er nog in zit?

Ik heb het dan niet over de koelvrieskombinatie, telefoon oplader of andere sluipverbruik.
Bijvoorbeeld de wasmachine die zet je "uit" als je hem niet gebruikt, maar de stekker blijft er meestal 24/7 in het stopcontact zitten. Verbruikt hij dan nog steeds stroom, ook al is de machine uit? Maar bijvoorbeeld ook een bureau lamp of iets dergelijks? Ik trek altijd zoveel mogelijk stekkers eruit als ik lang weg ga. Help dat echt of maak dat niks uit?

5 jaar geleden
9K

Antwoorden (1)

Laten we drie dingen onderscheiden.
- Domme apparaten zoals lampen en wasmachines met een werkelijke uitknop.
- Laders (modern en ouderwets)
- Apparaten die in stand-by gaan zoals TV's

- Domme apparaten zoals een lamp of wasmachine daarvoor is het duidelijk. Schakelaar/apparaat uit = 0,000 Watt verbruik. Werkelijk niks.
- Laders die de laatste jaren je smartphone opladen schakelen zichzelf uit tot een punt waarop je het verbruik nauwelijks kan meten. Die van mij, een Samsunglader verbruikt of geen stroom, of mijn verbruiksmeter kan het verbruik niet ontdekken. Zelfde voor mijn laptoplader, die al weer jaren oud is, geen meetbaar verbruik.
Mocht je nog een klassieke lader hebben die niet schakelt zou het kunnen zijn dat deze ook een beetje verbruikt als deze niet laadt.
- Apparaten die in stand-by gaan zullen zo weinig verbruiken dat het de moeite niet loont om de stekker er steeds uit te trekken. Een moderne (LED)LCD-TV zou maar 30 cent per jaar verbruiken.

https://michaelbluejay.com/electricity/vampire.html
https://www.energievergelijken.nl/nl/energieverbruik/elektriciteitsverbruik
---
"Help dat echt of maak dat niks uit?"

Dat zal je afhankelijk van de apparaten waarbij je dat doet weinig tot niks schelen in financiële zin althans. Ik zou het in geval van Stand-by apparaten eerder nog doen vanwege de veiligheid dan vanwege het mogelijke stroomverbruik.
Toegevoegd op 15 februari 2019 14:23: tekst
5 jaar geleden
grasmaaier
5 jaar geleden
De deurbel staat standaard ook continu op stand-by en dat kost zo'n 2 tot 10 Euro per jaar volgens onderstaande link. Beter om die ook uit te zetten. http://www.olino.org/blog/nl/articles/2009/08/31/de-standaard-deurbel-en-zijn-verspilling/
LeonardN
5 jaar geleden
Ik lees andere getallen: standaard
Kosten per jaar is 26,3 kWh * 0.25 euro = 6,6 euro per jaar! zuinig
Kosten per jaar is 0,000145 kWh * 0.25 euro = 0,000036 euro per jaar!