hoe kan ik mijn accus in parallel, serie parallel en serie zetten met zo weinig mogelijk schakelaars?

ik heb 4 accu's van 12 volt
ik wil ze in serie geschakelt hebben zodat ik 48 volt krijg
ik wil ze in serie parallel zodat ik 24 volt krijg
en ik wil ze parallel zodat ik 12 volt krijg
het liefst allemaal in 1 schema met zo weinig mogelijk schakelaars. ik ben er al een tijdje mee bezig geweest maar ik klrijg het maar niet voor elkaar

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1K
TurfGraver
5 jaar geleden
Met drie dubbelpolig wissel relais en twee schakelaar kun je dat doen.
Met alleen schakelaar wordt het een boel schakelaar met alle kortsluiting risico's van dien.

Antwoorden (1)

Je kunt zelf een schakelaar “bedenken”. De grote nokkenschakelaars leveranciers maken vrijwel elk denkbare schakelaar voor je op maat. Denk aan Eaton, Kraus en Naimer etc.
Zeer belangrijk is de stromen die je verwacht te schakelen. Vooral bij paralleschakeling van accus kunnen (kortstondig) vrij forse stromen gaan lopen, hou hier rekening mee.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
En houd rekening met vonk overslag bij inductieve belasting.