Kan de draairichting van een 220 V motor omgekeerd worden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1K
redhouse
5 jaar geleden
In principe niet.
380v wel.
TurfGraver
5 jaar geleden
Afhankelijk van de type motor.
paulus811
5 jaar geleden
mijn 220v citruspers draait 2 kanten op, dus ja het kan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als er geen regelaar op zit die er voor zorgt dat de motor 1 kant op draait dan zal de motor de ene keer linksom draaien en de andere keer rechtsom. Dat komt omdat het stroomnet op wisselstroom werkt en het moment dat je de stekker erin doet bepaalt dus welke richting de motor draait. Doch zit er ongetwijfeld een regelaar op, die zou je dan moeten aanpassen.

Antwoorden (1)

Als je een elektromotor wilt laten draaien, dan moet op gegeven moment de stroomrichting omgekeerd worden zodat die niet stil blijft staan.