Ik neem aan dat je het over een rookmelder hebt (want er zijn ook vlammenmelders en temperatuurmelders). Rookmelders werken meestal op basis van licht. Sommige types hebben een lichtbron en een ontvanger van binnen, en als er dan rookdeeltjes tussen komen zweven krijg je een bepaalde mate van verduistering, waardoor de rookmelder in alarm gaat.
Andere types rookmelder hebben ook een lichtbron en een ontvanger, maar daar zit een plaatje tussen. Dan gaat het er juist om dat licht via rookdeeltjes kan reflecteren en alsnog de ontvanger kan bereiken.

Je zult begrijpen dat een rookmelder het verschil niet kan zien tussen rook die door een (beginnende) brand is veroorzaakt, of stof dat vrijkomt bij het boren in beton. Ook kan het zo zijn dat de lucht verontreinigd is (bijv. door sigarettenrook) en dat dit langzamerhand de rookmelder van binnen vervuilt.

Het zijn al die andere oorzaken die verduistering in een rookmelder teweeg brengen waardoor er een ongewenst alarm komt. Dat is gemakkelijk te voorkomen, door het juiste onderhoud en door het afschakelen van de rookmelders op het moment dat er in een bepaalde ruimte stof wordt rondgestrooid door werkzaamheden.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Brandmelders staan vaak heel strak afgesteld, waardoor ze makkelijk onbedoeld brandalarm geven. Dit in het kader van beter een keer te vaak, dan een keer te weinig.
13 jaar geleden
ach, dan is er weer eens iemand die zijn tosti vergeet, of houden ze een oefening. Roken mag natuurlijk ook niet meer binnen.
In andere gevallen zijn de melders van slechte kwaliteit en/of hebben ze een onderhoudsbeurt nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een bedrijf hebben ze meestal dure apparatuur en dus hebben ze liever vals alarm dan dat alles verbrand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb begrepen dat het noodzakelijk is 1x per jaar de rookmelder te ontdoen van stof en misschien is dit het geval bij jullie maar het kan ook van warmte komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan komen door bijvoorbeeld "stof" deeltjes die vrij komen bij het maken van bepaalde producten bij een houtzagerij bedrijf bijvoorbeeld. Bij een bedrijf wat bijvoorbeeld alleen computers heeft staan en een vergader zal kan het komen door personeel dat bijvoorbeeld toch binnen rookt, een tosti apparaat, deodorant.

De brand melder staan veel scheper afgesteld dan bij u thuis bijvoorbeeld, u moet begrijpen dat de bedrijven wel verzekerd zijn maar dat de dagen dat ze dicht zijn door de brand juist hun schade oploopt. Geen werk is geen productie is geen omzet is geen winst. De eigenaar betaald zijn medewerkers vaak door, tenzij hij hier voor verzekerd is maar de deadlines van klanten kan de eigenaar niks tegen doen.

Toegevoegd na 27 seconden:
vergaderzaal*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn nog steeds hele volksstammen welke niet begrijpen dat op het toilet ook niet mag roken........ oorzaak en gevolg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
hebben jullie dan rookmelders op het toilet hangen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeer zeker en nog meer, maar dat verklap ik niet