waarom hebben sommige zaklampen een flikker/knipper-stand?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Om aandacht te trekken.
DreamBeam
5 jaar geleden
Sommige zaklampen hebben ook nog een "sos" functie. Die schijnt dan 3 korte flitsen, 3 lange flitsen, 3 korte flitsen. Zoals in Morse code S.O.S. word doorgegeven.

Antwoorden (1)

Met de stroboscoopstand, de stand waarbij de zaklamp snel knippert, kun je tegenstanders verblinden. Dit zag je oorspronkelijk vooral bij zaklampen, die worden gebruikt door bjjv de politie. Tegenwoordig zie je dit ook steeds vaker bij consumentenzaklampen.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-- Met de stroboscoopstand, de stand waarbij de zaklamp snel knippert, kun je tegenstanders verblinden. --
Kan je me uitleggen hoe dat anders is bij een zaklamp die niet knippert?
SimonV
5 jaar geleden
+ waarschijnlijk wordt dit bedoeld:
Wanneer je de stroboscoopstand aanzet, dan komt er een gefocusseerde bundel van een hoog aantal lumen in beeld. Deze hoge bundel met licht flikkert in hoog tempo op en neer. Door met dit licht in de ogen van je belager te schijnen verblind je hem voor enkele minuten. In deze tijd kun jij vluchten of iemand insluiten.
https://www.zaklampen.nl/informatie/strobe-functie
kierkegaard47
5 jaar geleden
Ik meen wel eens begrepen te hebben dat het voordeel van de stroboscoop is boven dat van een 'gewone' felle zaklamp, dat je tegenstanders niet alleen verblindt, maar ook desoriënteert. Dit zou mensen die zo'n zaklamp om taktische redenen in zetten (bv. politieagenten) nog een extra voordeel geven. Zie bv. http://www.policemag.com/channel/patrol/articles/2010/06/how-to-use-a-strobing-flashlight.aspx
LeonardN
5 jaar geleden
Ah, dank voor de links, vooral de laatste laat een mooi licht schijnen over de voor en nadelen in tactisch gebruik.