condensator in tl armatuur verwijderen, staat deze parallel of in serie?

In verband met wisselen van tl naar led tl wil ik ook de condensator verwijderen. Hij zit in een armatuur van 2 x 58watt met elk een vsa die ik eruit haal. de vraag is kan ik hem eruit halen en de draden kortsluiten of niet m.a.w. dit kan denk ik alleen als hij in serie staat, hoe kan ik dat zien

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.9K
TurfGraver
5 jaar geleden
NIET KORTSLUITEN!!
De condensator staat parallel over de spanning om deze te ontstoren.
Zou je deze kortsluiten dan maak je dus kortsluiting. ;-)

Antwoorden (2)

De condensator staat parallel geschakeld aan de voeding.
Als het een kleine plastic condensator is dan is hij voor ontstoring en is niet nodig bij LED ombouw.
Als het een grote zilverkleurige condensator is dan is hij bedoeld om het inductieve gedrag van het voorschakelapparaat van een tl-buis te compenseren.
Ook dan is hij overbodig geworden en zal zelfs onnodig stroom trekken na jouw LED ombouw.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De grote condensator staat in serie met 1 VSA (voorschakelapparaat) en kan er uit, je moet de draadjes op de condensatir met elkaar vebinden. Als je tich bezig bent dan haal je toch ook de 2 VSA’s eruit. Dan wordt je rendement zelfs iets beter.
De 2 draadjes op de VSA kun je dan met elkaar doorverbinden. Soms moet er een speciale starter in, anders de 2 draden op de starter doorverbinden. Maar daarna NOOIT meer een gewone TL er in plaatsen, dan geeft alleen maar rotzooi.
Uiteindelijk blijven er alleen maar een paar draadjes in de TL-bak.