Hoeveel euro kost het gebruik van een stopcontact voor 1 uur lang in Nederland?

5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat hangt er vanaf hoeveel stroom je gebruikt.
Een uurtje een oven op vol vermogen zal meer kosten dan dezelfde tijd een ledlampje laten branden
LeonardN
5 jaar geleden
Vraag is onbestaanbaar. Je betaalt niet voor de tijd die het duurt, maar voor de hoeveelheid kilowattuur die je verbruikt. Dat verschilt enorm per apparaat. Daarnaast scheelt het per stroomleverancier wat een kilowattuur kost en wanneer je deze verbruikt.
maximoos
5 jaar geleden
Stel dat dit voorwerp 1500 watt verbruikt?
Computoon
5 jaar geleden
Niet te zeggen. Dat hangt af van het vermogen van het apparaat wat je erop aansluit. Een wasmachine verbruikt meer stroom dan een radio.

Antwoorden (1)

Aangenomen dat je een apparaat van 1000 Watt, 1 uur laat draaien is dat ongeveer 21 cent (voor een kWh).

https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/kwh-prijs

De 'kale' kWh-prijs ligt voor consumenten op 6 à 7 cent inclusief btw. Deze prijs is per leverancier verschillend. Daarbovenop komen vaste tarieven aan energiebelasting (10,5 cent per kWh) en opslag duurzame energie (1,3 cent per kWh). Over het geheel betaal je nog 21% btw. Per saldo betaal je zo per verbruikte kWh rond de 21 cent.

Om 1 kWh te verbruiken moet een machine met een constant vermogen van 1kW (kilowatt) 1 uur werken. Een wasmachine met energielabel A+ verbruikt tijdens één wasprogramma op 40 graden rond 0,5 kWh. Met diezelfde hoeveelheid energie kun je een felle ledlamp van 10 watt 50 uur laten branden. Of 5 keer een liter water koken in de waterkoker.
---
@reactie
Bij 1500 Watt voor 1 uur is dat ongeveer 30 cent.
Toegevoegd op 21 augustus 2018 20:50: tekst
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Merk wel op dat 1000 Watt (= 1 kW) erg veel is voor een apparaat !
De meeste blijven wel onder de 150 Watt. Denk maar aan een ouderwetse gloeilamp. Daar was 60 Watt al veel.
tinus1969
5 jaar geleden
Het stopcontact zit op een groep die beveiligd is met een stop. Dat is meestal een 16Ampere stop, dus max 16x220= 3520W. Dat komt overeen met 3,5 kWh en dus maximaal (ongeveer) 75 eurocent.