Hoe krijg ik meer opslagruimte op laptop?

Hallo, ik heb de hele tijd te weinig ruimte op mijn laptop. Ik heb een MacBook Air van 128 GB en ik heb nog maar 10GB over. Ik heb veel foto's op mijn laptop (51,4 GB) en dit wil ik niet weggooien. Maar wat ik niet begrijp, is dat ik +- 54 GB aan documenten op mijn laptop heb staan, terwijl ik bijna geen bestanden en documenten op mijn laptop heb. Ik ben er achtergekomen dat mijn laptop al mijn foto's nog eens dubbel heeft staan in mijn documenten, vandaar zoveel GB bij documenten. Weet iemand hoe ik de foto's uit mijn documenten kan verwijderen maar nog wel kan bewaren in mijn foto's?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1K
LeonardN
5 jaar geleden
Koop sowieso een losse externe HDD met een aansluiting die werkt op je apple (USB C?) en zet daar je foto's op. Of sla ze op in de cloud. ALs je foto's dubbel hebt zijn daar speciale software oplossingen voor maar ook interne trucjes. https://nektony.com/blog/how-to-find-duplicate-files-on-mac
SimonV
5 jaar geleden
Dit kan een dubbeltelling van het systeem zijn, ze staan in werkelijkheid waarschijnlijk niet bij je documenten.
Zie:
https://discussions.apple.com/thread/8105133

Antwoorden (1)

Maak zelf een plan. Of volg dit plan (deels).

Bekijk welke connectie je MacBook heeft.
Koop een externe hardeschijf met een aansluiting die compatible is met je MacBook
Zet alle foto's over naar deze schijf (ja alles staat nu vierdubbel)
Met deze schijf en bestanden kan je gaan experimenteren met het verwijderen van duplicaten
Volg 1 van de instructies in deze link: https://nektony.com/blog/how-to-find-duplicate-files-on-mac en dan gericht op je nieuwe HDD!
Als dat goed gelukt is bedenk dan of je
1 Alle foto's van je Mac wil verwijderen
2 Dezelfde stap onderneemt op je Mac zodat je alles wel dubbel hebt maar dan op twee schijven (dus met een back-up op een ander schijf overblijft).

In plaats van een HDD kan je ook hetzelfde doen maar dan met een cloudoplsag. Je zal dan wel eerst je foto's op de Mac moeten verwijderen die dubbel staan.