Is het gevaarlijk als er minder voltage op een adapter zit?

Ik wil een dynamo op een AC/DC adapter van 220/230 volt aansluiten. Uit de dynamo komt 6 volt AC. Is het gevaarlijk als de stroom van de dynamo in de adapter komt? En kan het schadelijk zijn voor mijn telefoon als ik die op de adapter aansluit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
TurfGraver
5 jaar geleden
Waarom zou je dat doen? Wat verwacht je?
Wil je je mobiel opladen met een dynamo?
Dan heb je geen adapter nodig maar iets anders...
TurfGraver
5 jaar geleden
Ooo, en als je die dynamo op de primaire gedeelte (220/230v) van de adapter aansluit zal er niks gebeuren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
WAT heb ik dan nodig?
TurfGraver
5 jaar geleden
Hier info:
https://electronica.infonu.nl/diversen/179326-een-usb-lader-maken-van-een-fietsdynamo.html

Antwoorden (1)

Een adapter voor netspanning kan wel op een iets lagere spanning werken, maar 6V i.p.v. 230V is te veel. Op veel netadapters staat aangegeven dat ze werken op spanningen tussen 100 - 240 V.
Als je de adapter op een lagere spanning aansluit dan zal hij niet werken maar dan zal er ook niets met een erop aangesloten mobieltje gebeuren.
Dus kortweg: het kan geen kwaad maar het zal niet werken.
Een werkend alternatief is trouwens het gebruiken van een 12V auto adapter.
Je moet dan de 6V wisselspanning met een (brug-) gelijkrichter op de adapter aansluiten. (let op + en - )
Autoadapters werken op spanningen tussen zo'n 8V tot minstens 30V, dus als je de dynamo snel genoeg draait dan kun je jouw mobieltje opladen.
Toegevoegd op 05 juli 2018 16:15: tekst