hoe moet ik mijn PID regelaar instellen?

hoi,
ik heb een testopstellimggemaakt met een PID regelaar en een lamp in een kleine geisoleerde ruimte.
mijn vraag is nu hoe ik die moet instellen zodat de gemeten waarde maar+-0.1C afwijkt van de setpoint. wie wil me helpen??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.2K

Antwoorden (2)

Als je een integrerende regelaar gebruikt dan regelt deze altijd de "Ist" waarde op de "Soll" waarde.
Dat is namelijk het voordeel van een integrerende regelaar ten opzicht van een proportionele regelaar. Die heeft per definitie een afwijking tussen de gewenste en geregelde waarde, omdat hij anders niet kan werken.

Die 0,1 graad kun je niet instellen bij de regelaar die is eigen aan het fabricaat. Eigen aan zijn constructie.
6 jaar geleden
Ik weet niet wat voor regelaar je precies gebruikt?

Ik neem aan dat je wilt weten hoe je moet berekenen wat je P, I en D waardes moeten zijn. Het berekenen zelf weet ik niet, het is erg lastig en er komen erg veel factoren bij kijken, warmte afgifte lamp, isolatie van de behuizing, koeling?, afstand van de lamp tot de sensor, 2e orde gedrag etc.

Het makkelijkste voor jou is om door trial en error, geschikte P, I en D waardes te zoeken. Ik verklap alvast dat je geen D factor nodig zal hebben voor deze test opstelling aangezien de D reageert op veranderingen (als je bijvoorbeeld de deur opent en de temperatuur snel zakt).

Je hebt dus een PI regeling nodig. Ik neem aan dat je niet boven 0.1C van de setpoint wilt komen, ofwel je wilt absoluut geen overshoot. Ik weet niet hoe je precies de lamp regelt, Ik neem aan dat het een gloeilamp is, die kan je niet pwm'en (kan eventueel wel op erg lage frequenties met een omlooptijd van 10secondes ofzo, 6s aan/4s uit = 60% dutycycle)

Bij het trial en error process moet je goed je data loggen om een goede I waarde te vinden. Het is belangrijk dat je integrator sommatie niet te hoog wordt. Deze kan je beperken tot een bepaalde grenswaarde, iets wat ik voor dit aanraad.

Als je setpoint eenmaal bereikt is, is je P factor niet meer van belang. Op dit punt is het de truc om te zorgen dat je integrator som precies de juiste grootte heeft zodat je een erg kleine overshoot heb
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik gebruik een WEST p8100 regelaar.
ik heb nu een aantal P en I waardes ingevuld maar de temperatuur blijft hoger dan mijn setpoint hij gaat wel tot 3C hoger dan de setpoint
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik weet ook niet goed bij welke grenswaarde ikhet moet houden want de i-waarde kan je instellen van 0 tot 999.99 s.
bedankt trouwens voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kan het best beginnen met hele lage I waardes en hoge P waardes en dan goed je gelogte data beschouwen. Daarna kan je een beetje spelen met je P en I waardes. De I is echt degene die voor overshoot zorgt. Als je eenmaal een stabiel systeem heb, kan je je I vergroten zodat je sneller kan verwarmen. Daarbij kan je de P iets omlaag schroeven. Maar het blijft echt een beetje trial en error
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
oke bedankt voor de hulp hier heb ik echt heel veel aan !!!