Kan een telefoon gehacked worden?

Hi ik keek laatst een aflevering van Black mirror(een serie op Netflix.) waarbij de laptop van een jongen gehacked werd via een software. I vroeg me toen af, kan dit ook via telefoon? Kunnen mensen gewoon van een afstand je telefoon hacken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een maatje gebruikte in China een VPN verbinding om te kunnen whatsappen. Dat is illegaal in China. Toen hij 's avonds ging slapen en zijn telefoon aan de oplader lag, is de telefoon uit gegaan en is nooit meer aan gegaan. Er heeft dus iemand 's nachts zijn telefoon gehackt en de kernel instelling dusdanig veranderd dat deze niet meer kon opstarten. Dat kan dus...

Antwoorden (2)

Met nieuwe surveillanceprogramma’s zijn hackers in staat om zonder sporen achter te laten een telefoon volledig over te nemen. Een spywareprogramma zoals Pegasus wordt al steeds meer gebruikt door overheden, om zo activisten en journalisten in de gaten te houden.
De gebruiker van de telefoon moet er alleen van overtuigd worden om op een link te klikken. Zodra dat gebeurt, is de telefoon besmet, weet Bill Marczak van het onderzoeksbureau the Citizen Lab. „De hacker heeft dan toegang tot de volledige telefoon. Contacten, berichten, wachtwoorden. Hij is zelfs in staat om de microfoon en de camera te activeren, waardoor hij gesprekken af kan luisteren.”
6 jaar geleden
Ja, een “vriendin” van mij heeft een keer mijn whatsapp gehackt en toen zijn privé gesprekken uitgelekt. Maar ik kende haar dus het kan ook zijn dat zei gewoon mijn telefoon heeft gepakt en mijn whatsapp heeft gescant, dan is het dus niet van afstand gedaan. Dus eigenlijk heb je hier helemaal niks aan.