Is er een schema voor levensduur elektronica na fabrieksgarantie?

In de EU heb je 2 jaar wettelijke garantie op elektronica, maar in Nederland zelfs langer. Je hebt recht op een deugdelijk apparaat, van veel producten mag je verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. Maar is ook zo'n tabel of schema ergens online te vinden?

Toegevoegd na 2 minuten:
Zoek levensduur van verschillende elektrische apparaten.

Toegevoegd na 1 dag:
https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2016/consumenten-hebben-vaak-langer-recht-op-garantie

Toegevoegd na 1 dag:
Volgens mij heb ik een dergelijke tabel gevonden: https://www.uneto-vni.nl/nieuwsberichten/wettelijke-garantie-op-huishoudelijke-apparaten

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

Er is geen schema dat voor elk product precies aangeeft wat de te verwachten gebruiksduur is. Er is wel een schema met indicaties voor de afschrijftermijn. Daar kun je geen rechten aan ontlenen.

Hoewel het schema onderscheid maakt in producten van verschillende prijsklassen, kunnen er ook onderling binnen de goedkoopste prijsklassen grote verschillen zijn in de kwaliteit die je van een product mag verwachten. Een stofzuiger van 150 euro zal langer mee moeten gaan dan een stofzuiger van 35 euro.

Aangezien je net ook een vraag stelde over kassabonnen van een kringloopwinkel: alles wat je bij de kringloopwinkel koopt, ook als het nog nooit is gebruikt en nog in de originele verpakking zit, wordt voor de wet beschouwd als zijnde 'gebruikt' en dus niet 'nieuw'. De wettelijke garantie is dus niet van toepassing op producten die je tweedehands koopt, bijvoorbeeld bij een kringloopwinkel of van een particulier via Marktplaats.

Uit de tweede bron:
"Om misverstand te voorkomen: met een ‘product’ wordt altijd bedoeld een product bestaande uit één component dat:

- nieuw en ongebruikt is
- geen showroom- of winkelmodel is
- een gebruiks- en dus geen verbruiksproduct is
- een te verwachten gemiddelde gebruiksduur heeft van twee jaar of meer"
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Inekez1 gaat niet om een kringloopwinkel deze vraag. Gaat o.a. om nieuwe producten waarvan de garantie na 2 jaar aflopen en of je nog garantie kunt eisen voor gebruiksduurverwachtingen levensduur apparaat. Volgens mij had UNETO-VNI een tabel met het aantal jaren erop.
Inekez1
6 jaar geleden
Ja, die tabel vind je door in de link te klikken op de roze tekst in de zin direct onder de blauwe alinea:
"In de tabel Richtlijnen afschrijvingsmethoden ziet u wat de gemiddelde gebruiksverwachting is van 10 productgroepen bij normaal gebruik."
Er wordt dan een pdf-document gedownload met de tabel. Het lukt me niet dat document hier als bijlage toe te voegen.